LeadLogic online marketing (164)
Employer branding

De perfecte kandidaat vinden; het wordt ons niet makkelijk gemaakt

Nieuwe medewerkers aantrekken in een krappe arbeidsmarkt; het is niet makkelijk. En dan beperkt Facebook je tegenwoordig ook nog enorm in targetmogelijkheden. De perfecte kandidaat vinden lijkt ver weg. Hoe wij dit aanpakken? Wij vertellen het je in dit artikel.

Als ik je vertel dat het lastig is om tegenwoordig aan personeel te komen, vertel ik oud nieuws. Dit probleem is bij iedereen bekend. Maar pas wel op, want tegenwoordig maak je jezelf al snel schuldig aan discriminatie bij de werving van personeel. Vaak onbewust, want het zit al in hele kleine dingen. Zo is het sinds december 2021 op een aantal platformen niet toegestaan om op specifiek te targeten. Waar je voorheen kon selecteren op leeftijd en interesses, kan dat nu niet meer altijd. We praten je bij over de veranderingen én vertellen je hoe je dan wél kan opvallen in de brei van vacatures.

Misschien schrikt het woord discriminatie je een beetje af en denk je: Maar daar doe ik als organisatie toch niet aan mee? We zullen je precies uitleggen wat daarbij komt kijken. En natuurlijk ook wat je kunt doen om alsnog dé perfecte kandidaat aan te spreken.

Waar zit het hem dan in?

Nou, dat vertelt de Algemene wet gelijke behandeling ons. Deze wet is er ter bescherming tegen discriminatie op het gebied van godsdienst, levensovertuiging, afkomst, politieke gezindheid, ras, geslacht, hetero- of homoseksuele gerichtheid, leeftijd en burgerlijke staat. Zo ook in de werving van medewerkers. 

Feitje: 9% van de totale Nederlandse bevolking heeft discriminatie ervaren op grond van leeftijd. Mensen van 55-64 jaar ervaren dit het meest.

Hiernaast heeft Facebook sinds december 2021 de targeting mogelijkheden ook beperkter gemaakt. Waar het eerst mogelijk was om jouw focusdoelgroep tot in detail te targeten, is het nu andere koek. Het is niet meer mogelijk om mensen te benaderen in een bepaalde leeftijdsgroep óf die in een straal van minder dan 15 kilometer van een bepaalde postcode wonen. Ook kan je niet meer filteren op gedrag en bepaalde interesses. Voorheen selecteerde je op specifieke marketingkennis zoals copywriter, content marketing, etc. En nu selecteer je op marketing in het algemeen. Kortom: het wordt niet makkelijker gemaakt. 

Wat is dan het sleutelwoord? Opvallen.

Nu er minder mogelijkheden zijn om je doelgroep gericht te benaderen is het nóg belangrijker om op te vallen in de grote massa. Daarvoor is onderzoek nodig. Want je moet je in jouw doelgroep verdiepen. Wat vinden ze interessant? En wat misschien juist irritant? Welke taal spreken ze? En wat vinden ze belangrijke secundaire voorwaarden? Als je dit in kaart hebt, kan je met opvallende content alsnog de mensen aanspreken die jij voor ogen hebt. 

Het ontbreken van specifieke targeting kan ook een voordeel zijn. Je creëert namelijk meer zichtbaarheid bij een grotere doelgroep dan dat je normaalgesproken zou kiezen. Wie weet levert dit interessante via-via’s op die je anders had gemist. Uiteraard werken we bij Buro Aangenaam niet alleen met deze brede doelgroep, maar selecteren we in de tweede fase bijvoorbeeld mensen die interactie hadden met de advertentie om zo toch een relevante doelgroep op te bouwen. Ook wel de touch-tell-sell-methode genoemd.  

Touch, tell, sell

Om je iets meer beeld te geven van de touch-tell-sell-methode zal ik je kort uitleggen hoe het werkt. In de touch-fase bereik je een brede doelgroep met een eerste, kennismakende advertentie. Waarom een brede doelgroep? Dit komt dus door de vernieuwde, beperkte targetingmogelijkheden. 

Vervolgens neem je de groep mensen die interesse toonde in deze advertentie mee naar de tell-fase. Ook in deze fase probeer je deze mensen weer te prikkelen met interessante content. De mensen die dan weer doorklikken zijn ‘rijp’ voor de sell-fase waarin je ze de vacatures toont. Zo heb je geen interesses of leeftijd nodig om alsnog een specifieke en geïnteresseerde doelgroep te bereiken. In één keer rammen met vacatures heeft dus totaal geen zin, het is belangrijk dat je jouw doelgroep stap voor stap kennis laat maken met je werkgeversmerk.

En verder?

Opvallen kan je op vele manieren doen. Bij Buro Aangenaam zijn wij altijd op zoek naar creatieve haakjes voor onze opdrachtgevers. Zo schreven we voor één van hen een super eerlijke vacature waarin we ook de punten benoemden waarom het niet leuk is om daar te werken. Het hoort er nou eenmaal bij en je filtert direct de mensen eruit die daar niet op zitten te wachten. Dus ja, het schrikt af. Maar anders waren deze mensen misschien na een maandje alweer weggelopen. Ook zonde van je tijd en energie toch?

Ook bij onze eigen vacatures staat opvallen centraal. Emie kreeg alle vrijheid bij het schrijven van deze vacatureteksten en die pakte ze hoor. Met resultaat. Ze schreef namelijk vier varianten van dezelfde vacature. Alle vier een eigen aanspreektoon. En lekker een tikkeltje overdreven waardoor je direct opvalt en de aandacht pakt.

Benieuwd naar de vacatureteksten? Lees ze hier:

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo