Wat is een employer brand marketeer - Buro Aangenaam
Employer branding

Wat is een employer brand marketeer? Deel 2.

Wat is een employer brand marketeer eigenlijk? Dat is wat we elkaar vroegen tijdens een werkoverleg. Natuurlijk weten we zelf precies wat we doen, maar voor ‘buitenstaanders’ is het best een onbekende en ingewikkelde term. Daarom vroegen we al onze consultants om hier een eigen definitie aan te geven. Vandaag presenteren we deel 2 met daarin Romy, Emie, Leonie en Karin aan het woord. Deel 1 gemist? Check hem hier. In deze eerste editie vertelden Saskia, Sharonne, Timo en Celine hun uitleg.

Op naar deel 2!

Een heuse matchmaker

Romy: In mijn ogen is een employer brand marketeer iemand die mensen samenbrengt. Namelijk het samenbrengen van de werkgever met de werknemers en werkzoekenden. Een heuse ‘matchmaker’ dus. 🧡

Dit doen we door te onderzoeken wat de verlangens en verwachtingen zijn van zowel de interne en externe doelgroepen. Deze inzichten buigen we vervolgens om in onweerstaanbare verleidingstactieken (lees: pakkende vacatureteksten, flitsende wervingscampagnes en contentmarketing). 😉  

Door hier een mix van creativiteit, strategie en een flinke dosis charme tegenaan te gooien, helpen wij bedrijven bij het opbouwen van een sterk werkgeversimago. Hiermee zorgen we dat werkzoekenden naar ‘rechts swipen’ wanneer ze het bedrijf tegenkomen. En zo brengen wij op de perfect match tot stand. 

Een omgekeerde recruiter

Emie: Eigenlijk is een employer brand marketeer een omgekeerde recruiter. In plaats van dat wij kandidaten zoeken voor onze opdrachtgevers, zorgen we ervoor dat de kandidaten de opdrachtgever vinden. Aantrekken dus. Ook als de potentiële kandidaat nog geen actie ondernomen heeft op het stiekeme verlangen naar een andere werkgever (de latente doelgroep). 

Als je het woord employer brand marketeer opsplitst, wordt duidelijk wat we doen:

Employer brand: oftewel, werkgeversmerk. Want daar begint het mee: wat onderscheidt je als werkgever? Waarom zou een kandidaat voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent? Dit gieten wij in een positionering die de basis vormt voor alles wat we daarna doen.

Marketeer: want dat onderscheidende werkgeversmerk, moet wel onder de aandacht gebracht worden bij de juiste doelgroep. Dat doen we door middel van content marketing (socials, artikelen, video’s, Reels, TikToks… noem maar op) en campagnes. Met contentmarketing blijft de organisatie zichtbaar onder volgers en geïnteresseerden en met campagnes informeren en activeren we de doelgroep van de werkgever.

Als employer brand marketeer heb je dus altijd een duidelijk doel voor ogen, namelijk: het werkgeversmerk van je opdrachtgever uitdragen door middel van marketing. Maar dan wel met steeds een andere aanpak, want elke werkgever en (dus) doelgroep is anders.

Mensen aan een baan helpen en een organisatie aan mensen

Leonie: Als employer brand marketeer doorgrond je een organisatie; je kent de onderscheidende krachten, voordelen om ergens te werken, maar óók de mindere aspecten. Want je wil een realistisch beeld schetsen. Je kent de drijfveren van mensen in de branche, op generatieniveau, maar het belangrijkste; voor de organisatie specifiek. Je onderzoekt de doelgroep en stelt – samen met de opdrachtgever – de ideale kandidaat vast. Met die kennis creëer je een werkgeversmerk dat je overal in doortrekt. Je weet dus niet alleen een vacaturetekst te schrijven die de juiste snaar bij de juiste doelgroep raakt, maar je weet de organisatie ook met de juiste content en campagnes – denk aan foto, video en tone of voice – op de kaart te zetten. Je schiet dus niet met hagel, maar wel met een rake boodschap ;-). 

Je komt op bijzondere plekken waar je anders niet komt. Je ontmoet leuke mensen die je anders niet spreekt. Je hoort mooie verhalen en interessante weetjes waar je anders niks van af weet. 

Even kort door de bocht: je verkoopt geen producten die vaak impulsief en snel via Instagram aangeschaft worden – als ik naar mezelf kijk hè. Maar wat je wél doet is mensen aan een baan helpen en een organisatie aan mensen. Dát vind ik het mooie aan employer brand marketeer zijn.

De organisatie positioneren als aantrekkelijke werkgever

Karin: Een employer brand marketeer speelt een rol bij het creëren en versterken van het werkgeversmerk van een organisatie. Naast analyseren wat mensen motiveert om bij een bepaald bedrijf te willen werken, is het de taak van een employer brand marketeer om deze inzichten te vertalen naar effectieve campagnes.

Door de organisatie te positioneren als aantrekkelijke werkgever in de ogen van potentiële kandidaten, onderscheiden ze zich van concurrenten in de arbeidsmarkt. Het doel is om de juiste persoon bij het juiste bedrijf te krijgen. Zodat de werknemers passen bij de organisatie en gemiddeld langer bij het bedrijf blijven werken. Het opbouwen van een sterk werkgeversmerk helpt dus bij het aantrekken én behouden van medewerkers.

Dus, wat is een employer brand marketeer?

Als we deze stukken moeten samenvatten, dan is de conclusie: Een employer brand marketeer is een heuse matchmaker tussen werknemers en werkzoekenden, maar verwar dit niet met een recruiter, want dat is het tegenovergestelde. In plaats van kandidaten zoeken voor opdrachtgevers, zorgen we ervoor dat kandidaten de opdrachtgever vinden. Dus: een employer brand marketeer helpt mensen aan een baan en een organisatie aan mensen. Daarnaast werkt een employer brand marketeer aan de positionering van een werkgever om zo op te vallen in de volle arbeidsmarkt.

Toffe functie, toch? Goed nieuws, we hebben nog vacatures openstaan.
👉🏼 Bekijk ze hier: buroaangenaam.nl/vacatures

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo