Wat is een employer brand marketeer? Buro Aangenaam.
Employer branding

Wat is een employer brand marketeer? Deel 1.

Wat is een employer brand marketeer eigenlijk? Dat is wat we elkaar vroegen tijdens een werkoverleg. Natuurlijk weten we zelf precies wat we doen, maar voor ‘buitenstaanders’ is het best een onbekende en ingewikkelde term. Daarom vroegen we al onze consultants om hier een eigen definitie aan te geven. Vandaag presenteren we deel 1 waarin Sharonne, Celine, Saskia en Timo hun uitleg delen. Binnenkort verschijnt deel 2 met daarin Emie, Leonie, Romy en Karin aan het woord.

Zoveel meer dan recruitmentmarketing

Sharonne: ‘Wat betekent Employer Branding voor mij?’, interessante vraag. Denk jij weleens na over je vakgebied en wat het voor jou betekent? Natuurlijk weet je de definitie van wat je doet, maar wat betekent het echt voor jou? Ik ben gaan nadenken en dit is wat het voor mij betekent.

Employer branding. Allereerst zoveel meer dan recruitmentmarketing. Het gaat voor mij namelijk veel verder dan simpelweg het aantrekken van nieuw talent door een vacature online te gooien (no judging naar recruitmentmarketing). Voor mij is het een werkgeversmerk neerzetten met een langetermijnvisie.

En dat begint bij de positionering. Want wat is jouw werkgeversmerk? Wat zijn bijvoorbeeld redenen om wel of niet bij jou te komen werken? En wat maakt jou anders dan de concurrent? Vaak zit dat ‘m in dingen waar de organisatie niet van bewust is, in iets kleins, en zijn er geen grote veranderingen nodig. 

Maar goed, het draait niet alleen om de organisatie. Het draait ook om die ‘perfecte kandidaat’. Want wie is het die jullie zoeken? Als we die persoon goed in beeld hebben, weten we wat de motivaties en triggers zijn, waar we vervolgens jouw werkgeversmerk aan kunnen koppelen. Als we dat weten, weten we ook via welke kanalen, met welke boodschap en met welke uitingen we die ‘perfecte kandidaat’ moeten bereiken – en dat is waar voor mij de magie van creativiteit begint! 

Als kers op de taart is het ook de samenwerking die het werk leuk maakt. Want nee, wij moeten het niet alleen bedenken. Juist een samenwerking tussen directie, HR, het team en ons, maakt de gouden combinatie. Pas dan maken we het verschil. Vind je dat cheesy klinken? Misschien wel. Maar ach, het is wel wat employer branding zo tof maakt.

Opvallen is het centrale woord binnen deze functie

Celine: In eerste instantie heel simpel uitgelegd: een creatieve marketeer met de focus op het werven van nieuwe en behouden van huidige medewerkers. Waarom creatief? Omdat we te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt waarbij creativiteit een must is om het werkgeversmerk op te laten vallen tussen al die andere partijen die ook op zoek zijn naar nieuwe medewerkers.

Als employer brand marketeer houd je je bezig met de positionering van het werkgeversmerk, de uitingen hiervan om het aan de buitenwereld te tonen en het vergroten van de collectieve trots intern. 

De positionering dus als allereerste: dat is áltijd het startpunt. Weet je niet wat jouw organisatie onderscheidt van de concurrent of waarom medewerkers bij jou werken of je juist verlaten? Dan heb je geen goede basis. Een employer brand marketeer gaat dus altijd eerst op onderzoek uit om dit goed in beeld te krijgen. Vervolgens verpakt de marketeer dit in een contentstrategie om dit ook extern uit te dragen in samenwerking met de huidige medewerkers als ambassadeurs. Bij contentmarketing horen ook de vacatureteksten, want ook deze moeten aansluiten bij het werkgeversmerk.

Over vacatureteksten gesproken. Dit is ook een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van een employer brand marketeer. Als employer brand marketeer ben je altijd op zoek naar een grappige, creatieve of opvallende ondertoon in de tekst zodat je anders bent dan anderen. Opvallen is het centrale woord binnen deze functie.

Aantrekken en behouden van mensen door een positieve merkbeleving

Saskia: In mijn ogen is een employer brand marketeer iemand die verantwoordelijk is voor het opbouwen en versterken van het imago/werkgeversmerk van een organisatie. Je richt je werkzaamheden op het aantrekken en behouden van mensen door een positieve ‘merkbeleving’ te creëren voor potentiële én huidige werknemers. 

Als employer brand marketeer kom je midden in de organisatie te werken. Je werkt samen met verschillende afdelingen, zoals marketing en HR. Het leuke is dat je echt in contact komt met de medewerkers van de organisatie. Je neemt interviews af met medewerkers om de organisatie, de functies en de mensen te leren kennen. Met deze input kun je het werkgeversmerk opbouwen/versterken door middel van creatieve online, en soms zelf offline, campagnes.

Je helpt een organisatie een werkgeversmerk op te bouwen, waardoor je helpt bij het aantrekken van nieuwe medewerkers, het verminderen van personeelverloop en het creëren van een positieve bedrijfscultuur.

Versterken en promoten van het werkgeversmerk

Timo: Employer branding draait om het versterken en promoten van het werkgeversmerk van een organisatie. Door middel van doelgerichte marketingactiviteiten kunnen employer brand marketeers de zichtbaarheid van het werkgeversmerk vergroten en getalenteerde professionals aantrekken. Dit begint altijd met een grondige analyse van de organisatie, doelgroep en concurrentie, gevolgd door het ontwikkelen van een sterke positionering als werkgever.

Het effectief communiceren van de boodschap en waarden van het werkgeversmerk via verschillende kanalen (bijv. social media en website) speelt een essentiële rol. Daarnaast is het creëren van aantrekkelijke content en het meten van de resultaten van groot belang. Het uiteindelijke doel is om de vindbaarheid als werkgever te vergroten, een concurrentievoordeel te behalen bij het aantrekken van talent en een betrokken en trotse club van medewerkers op te bouwen.

Dus, wat is een employer brand marketeer?

Als we deze stukken moeten samenvatten, dan is de conclusie: een employer brand marketeer is meer dan alleen recruitmentmarketing. Deze markteer houdt zich namelijk bezig met het binden en werven van nieuwe medewerkers door de inzet van creatieve contentmarketing, campagnes en heeft een adviserende rol voor de HR-afdeling. Dit allemaal zorgt voor een positieve merkbeleving van het werkgeversmerk.

Toffe functie, toch? Goed nieuws, we hebben nog vacatures openstaan.
👉🏼 Bekijk ze hier: buroaangenaam.nl/vacatures

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo