Contentkalender tips werkgeversmerk - twee collega's die content maken
ContentmarketingEmployer branding

5 tips voor het versterken van je werkgeversmerk met een contentkalender

Klinkt dit aangenaam? Een sterker (werkgevers)merk en een grotere betrokkenheid van potentiële sollicitanten. Dat is de kracht van consistente contentmarketing met behulp van een contentkalender. In dit artikel delen we 5 ijzersterke tips voor het opzetten van jouw contentkalender.

Klinkt dit aangenaam? Een sterker (werkgevers)merk en een grotere betrokkenheid van potentiële sollicitanten. Doordat je continu – op een uitgekiende manier 😁- in beeld bent bij jouw toekomstige medewerkers. Klinkt niet verkeerd, toch? Dat is de kracht van consistente contentmarketing met behulp van een contentkalender. In dit artikel delen we 5 ijzersterke tips voor het opzetten van jouw contentkalender. 

Wat is een contentkalender?

Maar eerst even een stapje terug. Wat is een contentkalender en waarom heb je er een nodig? Een contentkalender is simpelweg een gestructureerd hulpmiddel dat als houvast dient voor het plannen, creëren en publiceren van content over een bepaalde periode. Van blogartikelen en sociale media-posts tot video’s en infographics. 

Door een overzicht te bieden van wat, wanneer en waar gepubliceerd moet worden, fungeert een contentkalender als de leidraad voor een gestroomlijnde en effectieve contentstrategie. Op die manier draagt een contentkalender bij aan het aantrekken van potentiële sollicitanten.

Eén van de drie pijlers van onze unieke KPA-methodiek is contentmarketing. Geen flauw idee wat we met de KPA-methode bedoelen? Begrijpen we. Willeke schreef daarom een artikel bomvol achtergrondinformatie over de KPA-methodiek

Tip 1. Ken jezelf en je doelgroep

Contentmarketing is een prachtige kans om latent werkzoekenden te bereiken. Maar voordat je je stort op het opzetten van je eigen contentkalender, moet je eerst even uitzoomen:

  • Weet wat jouw positionering als werkgever is;
  • weet wie je wilt aanspreken (persona);
  • en waar deze persoon te vinden is.

Met deze kennis in je achterhoofd kun je aan de slag met tip 2! 

Tip 2. Bedenk relevante thema’s

Dé tip om consistent te blijven is super simpel: bedenk terugkerende thema’s. Zo heb je houvast bij het maken van je content en heb je minder snel last van inspiratiegebrek. 

Repeterende thema’s zijn bijvoorbeeld: 

  • Recensies van je medewerkers 

Deel bijvoorbeeld tweewekelijks een positieve ervaring/recensie van een medewerker over jou als werkgever. Dit draagt absoluut bij aan een sterker werkgeversmerk, want 83% van de mensen die een nieuwe baan overweegt, vindt referenties bepalend voor hun keuze.

  • Foto’s of filmpjes van (interne) bedrijfsevenementen 

Heb je een maandelijks teamuitje? Of organiseer je wekelijks een gezellige borrel voor je medewerkers? Pak de camera er een paar tellen bij en je hebt weer leuke content om online te delen!

  • Inhaakkalender 

Overweeg ook eens de inhaakkalender als inspiratiebron. Hierin staan alle inhakers van het jaar opgesomd. Van grappige dagen zoals ‘Pindakaasdag’ en ‘Luizendag’ (ieeeuw!), tot aan relevante dagen, zoals ‘Secretaressedag’ en uiteraard ‘kerst’.

  • Maak kennis met…

Toen ik op zoek was naar een nieuwe baan, was ik vooral heel nieuwsgierig naar de mensen die mijn toekomstige collega’s zouden worden. Een kennismakingsblog of een leuke post wanneer er iemand nieuw in dienst is, is dus helemaal niet zo’n gek idee!

Tip 3. Houd rekening met de 80 / 20 regel

Oké, top! Met de bovenstaande tips kun je aan de slag met het invullen van je contentkalender. Probeer nu zo veel mogelijk de 80/20-regel aan te houden. Deze regel houdt in dat 80% van je online content inspirerend, informatief, grappig of vermakelijk moet zijn, terwijl slechts 20% van je content gericht mag zijn op directe promotie, zoals het verwijzen naar een openstaande vacature. 

Je voorkomt hiermee overpromotie. Te veel nadruk op directe ‘verkoop’ van je openstaande vacature’s kan de doelgroep afschrikken. Door een evenwicht te bewaren tussen informatieve en promotiegerichte content, behoud je de interesse en loyaliteit van je publiek. 

Tip 4. Evalueer de resultaten regelmatig en schaaf bij

Plan regelmatig een evaluatiemoment in, bijvoorbeeld elke twee maanden. Pak de resultaten van de afgelopen twee maanden erbij. Analyseer welke posts, filmpjes en / of artikelen het goed doen en welke niet. 

Bekijk bijvoorbeeld de interactie op je Instagrambericht of het aantal unieke bezoekers op je blogpagina. Trek daaruit voorzichtig je conclusie. Merk je bijvoorbeeld dat er heel positief wordt gereageerd op een wekelijks kantoorweetje? Dan kun je de frequentie in je contentkalender vergroten en een onderwerp dat minder presteert juist verminderen of helemaal weglaten uit je kalender. 

Tip 5. Geen tijd? Besteed het dan uit

‘Leuk hoor, maar dat klinkt als een tijdrovende klus!’ We kunnen ons voorstellen dat dit zo kan voelen. Wil je toch graag een strategische contentkalender opzetten en vervolgens consistent zichtbaar zijn bij potentiële kandidaten? Dan volgt hier óns promotiestukje. 😁 Besteed het uit! Wij helpen je – uiteraard – graag. 

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo