Weten wie je bent als werkgever is nog nooit zo belangrijk geweest. Waarom maken jullie bepaalde keuzes in de organisatie en waarom is die vrijdagmiddagborrel toch altijd zo populair? Dat heeft te maken met wie jij bent, wat jij uitstraalt als werkgever én welke mensen dit uiteindelijk aantrekt. Ben jij jezelf er al van bewust?
Op deze pagina:
ToggleCreëer jouw Employer Value Proposition (EVP)
Al die Engelse termen… op z’n Hollands bedoelen we hiermee: de waarde jij toevoegt voor je huidige en toekomstige werknemer. Dus wat beloof je je huidige en potentiële medewerkers en maak je dit ook waar? Vooral dat laatste is interessant. Om hierachter te komen moet je onderzoek doen. Onderzoek naar jouw employer brand.
Waar je dan aan moet denken?
- Praat met je medewerkers. En níet alleen met degene die hun woordje wel klaar hebben, maar ook met de wat introverte mensen. Zo krijg je een zo compleet mogelijk beeld van wat jouw medewerkers omarmen of misschien juist wel verafschuwen.
- Gebruik arbeidsmarktdata. Wat is het gemiddelde salaris binnen de branche en hoe betaal jij jouw medewerkers in vergelijking tot dat gemiddelde? En zijn er misschien nog andere ‘hot and happening’ secundaire voorwaarden waar veel mensen enthousiast van worden?
- Verzamel dit in een of meerdere persona’s. Geef deze een naam, karaktereigenschappen, dromen, dingen waar hij/zij blij van wordt en dingen waar hij/zij chagrijnig van wordt. Zo kan je steeds al jouw uitingen naast deze persona leggen om te checken of het aansluit bij jouw werkgeversmerk.
Oké, je weet nu wie jij bent als werkgever voor jouw medewerkers. Next step? Formuleer USP (Unique Selling Points) die jouw werkgeversmerk typeren. En probeer op te passen dat je deze niet te standaard formuleert en toepast in jouw communicatie-uitingen. Betrokken, ambitieus en flexibel zegt namelijk bijna iedereen te zijn, maar hoe ziet dat er concreet uit bij jou? Snap je?
Over niet te standaard gesproken…
Voor één van onze opdrachtgevers mochten we ook een positionering neerzetten en dit vervolgens toepassen in de vacatureteksten. ‘Jullie mogen volledig losgaan, als we maar opvallen’ – was de boodschap. Dat hoef je geen twee keer tegen ons team creatieve ‘randjesdenkers’ te zeggen. Na uitgebreid onderzoek wisten we exact hoe we onze doelgroep konden benaderen en wat we moesten doen om op te vallen. En met succes!
We ontwikkelden verschillende vacatureteksten: een héle eerlijke, eentje vol met clichés en dooddoeners en een standaard vacature. Vooral met de dooddoeners gingen we volledig viral. De eerlijke was ook populair omdat we hierin kleur bekenden. ‘Het is niet allemaal zonneschijn, soms is het ook gewoon boring bij ons op kantoor en zit iedereen met koptelefoons op.’ Het werd erg leuk ontvangen door de doelgroep en dit resulteerde in enorm veel bereik door alle likes, reacties en shares. En nog steeds hebben mensen het erover. Dat is wat een goede campagne kan doen die naadloos aansluit op de behoeften van de doelgroep én bij jou als organisatie. Lees hier onze tips om op te vallen in een krappe arbeidsmarkt.
Duurzame investering
Een positionering neerzetten is een duurzame investering voor organisaties. Waarom? Je employer brand verandert niet constant. Je gooit hem niet jaarlijks om. Natuurlijk kan je het wel wat bijschaven, maar de kern blijft hetzelfde. Als je aan de slag gaat met je positionering, dwing je jezelf om kritisch naar je organisatie te kijken. En misschien kom je achter dingen die je niet wist. Waar we wel voor willen waarschuwen: schuif iets niet te snel van tafel met de gedachte ‘Dat is helemaal niet zo bijzonder’. Dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, kunnen voor de buitenwereld het verschil maken. En dat kan in kleine dingen zitten hoor. Denk bijvoorbeeld aan een vergoeding voor de lunch of het faciliteren van kantoorartikelen voor het thuiswerken.
Daarnaast helpt een positionering enorm om iedere campagne aan te toetsen: sluit het aan bij onze doelgroep? Dit voorkomt dat je steeds in de creatieve modus gaat zonder dat je het kunt aftoetsen. Je wilt de kandidaten vinden die bij je passen en laten zien wat voor hen belangrijk is.
En, ken jij jouw organisatie goed genoeg?
Wij helpen je graag met het opstellen van een positionering en campagnes die naadloos hierop aansluiten!