Vacature Employer Brand Marketeer
Employer branding

Kandidaten binnenhalen met de candidate journey

Hey, zag je die lelijke spelfout? Man, man, man wat erg. En dan ook nog ‘Irriteer je je’. Maar we hadden wel je aandacht en dat is precies ons werk! We praten je bij.

De customer journey is bij de meeste marketeers een bekend begrip. De candidate journey heeft hetzelfde doel: rekening houden met de reis die een (in dit geval) kandidaat maakt en hierop inspelen. Zo blijf je vanaf de eerste aanraking van de doelgroep met je organisatie in het vizier en is de kans groter dat je ze naar hun eindbestemming leidt: de sollicitatie. Dat is ook de reden waarom de marketeers van Buro Aangenaam met deze methode werken. 

We willen graag dat jij bij ons solliciteert, maar die stap is nog ver weg hé? Dus proberen we je in te pakken. #marketingtip #vacaturetip

Niet elke candidate journey ziet er hetzelfde uit, maar de meeste kandidaten gaan eerst door een aantal fases voordat ze op de ‘Solliciteer’-button klikken. Deze fases onderscheiden we als volgt:

De stap voordat iemand begint met het zoeken van werk is bij veel mensen dat ze ontevreden zijn over hun huidige baan. Deze doelgroep is niet actief op zoek, maar staat wel open voor iets anders. Wist je dat dit bij 64% van alle werknemers in Nederland zo is?

 

 

Als de kandidaat besluit om daadwerkelijk op zoek te gaan naar een andere baan, gaat deze eerst oriënteren. Vragen als ‘Wat wil ik eigenlijk?’ ‘Wat vind ik leuk?’ ‘Wat zie ik mezelf doen de komende 10 jaar?’ komen naar boven. Hier en daar een beroepskeuzetest of voorzichtig inlezen over verschillende branches/functies staat centraal in deze fase. 

Oké, de kandidaat weet nu ongeveer wat voor werk hij/zij wilt doen, maar heeft wel meer informatie nodig. Dit is het moment dat er door vacaturesites gestruind wordt, de kandidaat op organisaties googelt en informatie opvraagt bij kennissen die een soortgelijke baan uitoefenen. Telkens vraagt de kandidaat zich af: is dit wat ik wil? 

 

 

Zodra de kandidaat een goed gevoel bij de organisatie en vacature heeft, is de kans groot dat er op de welbekende ‘Solliciteer’-button geklikt wordt. Hoera! De kandidaat mag op gesprek komen – de sollicitatie is een feit. 

De verschillende campagnefases

De candidate journey is erg belangrijk om goed inzicht te krijgen in wat de doelgroep doormaakt. Vervolgens willen we voor onze opdrachtgevers ervoor zorgen dat ze gedurende die journey aanwezig zijn. Dit doen we door middel van Touch, Tell, Sell. 

Het eerste contact. Hoe bereiken we de doelgroep? Ook voordat ze zelf weten dat ze onderdeel zijn van de candidate journey (de groep die ontevreden is over de huidige baan maar niet actief op zoek is). Een pakkende advertentie, bijvoorbeeld eentje met een spelfout, trekt de aandacht. 

Vervolgens vertel je ze íets meer over je bedrijf, maar niet te opzichtig. Door een artikel over de werkwijze bijvoorbeeld. De doelgroep oriënteert zich nu (onbewust) op een nieuwe baan. 

 

Je hebt de aandacht, maar je wil ze nog een stukje verder de journey in begeleiden. Geef ze extra reden om zich toch wat meer in de organisatie te verdiepen, echt informatie te verzamelen. Misschien een onderzoek waaruit blijkt dat alle medewerkers zeer tevreden zijn over de werkgever en waarom? 

Je hebt de aandacht, maar je wil ze nog een stukje verder de journey in begeleiden. Geef ze extra reden om zich toch wat meer in de organisatie te verdiepen, echt informatie te verzamelen. Misschien een onderzoek waaruit blijkt dat alle medewerkers zeer tevreden zijn over de werkgever en waarom? 

In deze fase bevind jij je

Wacht. Wat? Ja, jij zit nu in de touch-fase van onze candidate journey. We hebben je voorzichtig iets over onszelf en onze werkwijze verteld, maar we verwijzen je nu graag naar de volgende fase. Daar vertellen we je net iets meer over wie en hoe wij als werkgever zijn. Ga naar het artikel over ‘Buro Aangenaam verkozen tot leukste werkgever’ en vervolg je reis ;-). 

Door je journey heen geven we #marketingtips en #vacaturetips, zodat je tegelijkertijd nog meer weet over onze werkwijze en meer leert over vacaturemarketing. 

Als je niet klikt, volgen we je op via retargeting! #marketingtip #vacaturetip

Koffietje doen?

Je mag ons mailen, bellen of whatsappen, maar het liefst drinken we gewoon een goede kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo