“Wie heeft er nou een gratis account op Spotify?” Dat dacht ik, toen ik voor het eerst van Spotify Ads hoorde. Het antwoord? Meer dan de helft van de gebruikers. Grote kans dat ook jouw ideale kandidaat liever niet die €11,- per maand betaalt en/of de advertenties voor lief neemt. Als die kandidaat na een lánge werkdag tijdens het koken over die mooie functie bij jouw bedrijf hoort, plant je een zaadje waaruit misschien zelfs een sollicitatie bloeit.
Maar dan loop ik op de zaken vooruit, laat ik even bij de basics beginnen. Dan gaan we het daarna hebben over de targetingmogelijkheden en invulling van advertenties (no worries: je hoeft niet zelf achter de microfoon te zitten of een stemacteur in te huren).
Op deze pagina:
ToggleWat houdt Spotify Ads precies in?
Net als op de radio, heb je op Spotify ook regelmatig reclames als je geen Premium-account hebt. Deze reclames kunnen uit zowel audio- als video-advertenties bestaan, want ook op Spotify zie je steeds meer video terug.
De welbekende podcaster Emma Chamberlain heeft bijvoorbeeld nu ook beeld bij al haar podcasts. De reclames duren maximaal een minuut en het is mogelijk om door te linken naar een website vanuit de advertenties. En dus ook jouw vacature(s).
Welke doelgroepen kun je zoal targeten?
Nou, dat is het mooie van Spotify Ads – al zeg ik het zelf. Je kan niet alleen op hele specifieke locaties targeten (zelfs op postcode), maar ook op specifieke interesses en settings. Je kunt bijvoorbeeld targeten op mensen die in de auto zitten. Let maar eens op als je de volgende keer in de auto zit en Spotify luistert, als het goed is verandert je display naar een specifieke, veiligere automodus. Of richt je Spotify-advertentie op mensen in andere settings, denk aan: sporten, focussen of eten koken.
En een deur die behoorlijk openstaat bij dit onderwerp, maar niet over het hoofd gezien moet worden: muzieksmaak. Staat bij jullie op de zaak altijd 100%NL aan? Dan wil je dat ‘die nieuwe’ minstens zo hard meezingt met ‘Engelbewaarder’ als de rest. Of tref jij heel wat collega’s op Defqon? Je weet welke targeting je dan moet aanklikken 😉
Waarom zou je Spotify Ads inzetten voor de werving van kandidaten?
Zelf word ik al enthousiast van de vorige alinea, want ik krijg regelmatig te maken met de strenge werkgelegenheid-targetingopties van, oh ik noem maar wat: Meta. Dat je met Spotify op een postcode kunt targeten was voor mij dus al reden om het te proberen. Maar er is meer!
Houd de aandacht vast
Als je lekker je afspeellijst luistert op Spotify of diepgeworteld in een true-crime-podcast zit, ben je minder snel geneigd om de app af te sluiten zodra er reclame komt. Spotify Premiumers: I’m not talking to you, jullie/wij vinden het zó bloedirritant dat we liever die €11 per maand betalen. Ik wilde een vergelijking maken met frappuccino’s van de Starbucks, maar met de inflatie maken dat soort vergelijkingen toch minder impact.
Anyway, op Instagram en Facebook scrol je vaak zonder erbij na te denken langs advertenties. Bij Spotify moet je bewust een handeling doen (de app afsluiten) om geen advertenties te horen en dat doe je niet snel, want je wil verder luisteren. Dit werd ook bevestigd in een campagne die ik draaide. De Ad Completion Rate lag op 95.69% (op een doelgroep van 37.000+ mensen).
✨ Plant een zaadje ✨
Ik deed deze uitspraak al eerder in mijn artikel, maar het is wel zo. In een ideale wereld was de titel van dit artikel: “Zó haal jij 20 medewerkers binnen met Spotify Ads!” Maar eh, ten eerste: dat soort beloftes zijn gevaarlijk. Ten tweede merk ik zelf dat Spotify Ads vooral interessant is om veel mensen te bereiken en dus dat zaadje te planten.
Er werd zeker ook doorgeklikt op mijn campagnes, maar wel met een hoog bouncepercentage. Mijn aanname is dat dit mensen zijn die een ‘Volgend nummer’-knopje verwachtten, maar per ongeluk doorklikten naar de website.
Als je werkt volgens het touch-tell-sell-(of see-think-do-)principe, is mijn advies om Spotify Ads dus in die eerste fase in te zetten. Naast andere kanalen, zodat je doelgroep op meerdere plekken in aanraking komt met jouw werkgeversmerk.
Hoe maak je een pakkende advertentie?
Dat is makkelijker dan verwacht. Althans, ik dacht dat er hele studiosessies aan te pas moesten komen, maar dat wordt gewoon voor je gedaan. Het enige wat jij hoeft te doen is je logo, bedrijfsnaam, linkje en een pakkende tekst toe te voegen. En die pakkende tekst, die wordt voor je ingesproken.
Wie gaat dat inspreken?
Een vrouw op middelbare leeftijd, of een jongvolwassen man bijvoorbeeld. Wat bij jouw doelgroep past! En als je dan wil dat die jongvolwassen man lekker enthousiast, maar wel zakelijk is, dan kun je dat nog aangeven ook. Of: als je weet dat bepaalde woorden altijd verkeerd uitgesproken worden, kun je ook nog zelf een instructie meesturen.
Er staat dat je binnen iets van een week de opname terug krijgt, ingesproken en wel. Zelf merken wij dat het vaak al binnen een dag is.
Nog even de voordelen op een rijtje
Voordelen genoeg als je het mij vraagt, in ieder geval genoeg om eens te testen bij je volgende campagne. Ik zet alle voordelen nog even onder elkaar voor je:
- Extra opvallen door de inzet en opkomst van video’s
- Specifieke locatietargeting
- Targeting op basis van settings zoals koken, sporten en focussen
- Targeting op muzieksmaak
- Bereik veel mensen voor een lage CPM
- Gemakkelijk advertenties maken en laten inspreken zoals jij dat wil
Overweeg jij Spotify Ads voor jouw werving?