Consistente contentmarketing
Contentmarketing

Het belang van consistente contentmarketing: Jij en jouw merk op de kaart!

Contentmarketing. Misschien weet je wat het is, maar misschien ook nog niet. In dit artikel nemen we jou mee in het belang van deze vorm van marketing, maar ook waarom consistentie in contentmarketing jouw merk in de schijnwerpers zet. En niet alleen dat, want we geven je ook gelijk handvatten voor hoe je door contentmarketing kunt schitteren met jouw organisatie. 

Wat is contentmarketing?

Laten we beginnen bij het begin. Weet je al wat contentmarketing is? Dan kan je gelijk door naar de volgende alinea. Zo niet, dan leggen we het je kort uit. Contentmarketing is het proces van het maken en verspreiden van waardevolle inhoud online. Deze inhoud kan variëren van blogposts en artikelen tot video’s en sociale media-updates. Het hoofddoel is om je doelgroep te informeren, boeien en inspireren. Door nuttige en relevante informatie te delen, bouw je een band op met je publiek en versterk je je merk. Het draait allemaal om het bieden van waarde en het aantrekken van mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt.

Met contentmarketing bouw je merkbekendheid op

Allereerst is misschien jouw vraag: waarom is merkbekendheid dan zo belangrijk? Nou, onderzoeken wijzen uit dat wanneer iemand 2x in contact is geweest met een organisatie, sneller tot een conversie (aankoop, aanvraag, sollicitatie, o.i.d.) over zal gaan. Waar dat contact is geweest, kan variëren tot verschillende plaatsen. Social media is daar een onderdeel van, maar het kan ook offline zijn in een magazine bijvoorbeeld. Want denk eens bij jezelf: zou jij iets aanschaffen van een totaal onbekend merk? Waarschijnlijk niet. Heb je het merk al een aantal keer voorbij zien komen, dan schept dat vertrouwen en zal je ook sneller tot een aankoop overgaan.

En hoe contentmarketing daaraan bijdraagt? Het is eigenlijk best simpel: stel je merk voor als een vriend(in) die altijd goede raad geeft. Met contentmarketing deel je regelmatig nuttige informatie, inspiratie en tips met je doelgroep. En wat gebeurt er? Ze gaan jouw merk zien als die slimme vriend die altijd handige adviezen heeft. Ze denken: Als ik iets wil leren of weten, vraag ik het gewoon aan hen! Zo bouw je merkbekendheid op, door steeds behulpzaam te zijn en waarde toe te voegen.

Vergroten van het vertrouwen

Wist je dat je met contentmarketing het vertrouwen van je doelgroep kunt vergroten? Laten we het even bij die vriend houden waar ik het net ook al over had. Consistentie in contentmarketing is namelijk als het fundament van een sterke vriendschap. Jouw publiek leert jouw organisatie steeds beter kennen, weet wat ze van je kunnen verwachten en beschouwt je dus als die betrouwbare ‘vriend’ die op ieder vraagstuk (gerelateerd aan jouw aanbod) wel een antwoord heeft. Je bent een soort houvast.  Iemand die hem of haar aan de beste oplossing voor een probleem, uitdaging of behoefte kan helpen. 

Tips voor effectieve contentmarketing

Hoe zet je die contentmarketing dan op een effectieve manier in? Ik geef je een aantal tips.

1. Contentstrategie en planning

Een slimme contentstrategie is altijd de start. Bedenk dat jouw doelen zijn met de inzet van contentmarketing en welke doelgroep je wilt bereiken. Misschien wil je jouw doelgroep inspireren, informeren of juist attenderen. Of allemaal, dat kan ook. Bedenk dan voor ieder doel een eigen contentformat. Bij informeren kan je denken aan het uitlichten van een product/dienst, inspireren kan door middel van een blog en wie weet attendeer je jouw doelgroep wel op een tof event. Maak hiervan een contentkalender en plan vooruit. Zo blijf je trouw aan je schema en lever je op het juiste moment de perfecte boodschap.

2. Kwaliteit boven kwantiteit

Onthoud dit: het draait het niet om de hoeveelheid content, maar om de kwaliteit van wat je publiceert. Zorg ervoor dat elke post waarde toevoegt voor je publiek en jouw expertise in de schijnwerpers zet. Even snel een post online zetten zodat je weer ‘iets’ gepost hebt. Zonde. Neem de tijd, werk het zorgvuldig uit en link het aan één van je doelstellingen.

3. Zoek interactie met de doelgroep

Een goede (klant)relatie is niet eenzijdig maar interactief. Bouw een band op met je doelgroep door actief te reageren op hun opmerkingen en vragen. Hierdoor vergroot je niet alleen hun betrokkenheid, maar ook het vertrouwen dat ze in jouw merk hebben. Maar ga ook verder dan alleen reacties. Laat jouw doelgroep écht inspraak hebben om vraag om feedback en input. En laat daarna ook zien wat je ermee doet. Zo betrek je jouw doelgroep echt bij jouw organisatie.

En? Content met deze tips?

De conclusie van dit artikel is wel: consistente contentmarketing is jouw sleutel tot online succes. Het tilt je merkbekendheid naar nieuwe hoogten en smeedt diepe connecties met je publiek. Volg een sterke strategie en focus op kwaliteit om je online zichtbaarheid te vergroten en je doelen te bereiken. En niets houdt je dan nog tegen om je merk te laten stralen!

Bonustip

Contentmarketing vanuit jouw directieteam is minstens zo belangrijk (ook wel CEO-marketing). Vaak zijn zij druk met allemaal andere zaken en is dit wel het laatste wat op hun prioriteitenlijstje staat. Logisch ook. Toch is het wel erg belangrijk. Wij kunnen hierin ondersteunen en content schrijven in de exacte tone of voice van de CEO.

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo