BeReal, de app die je als marketeer ongetwijfeld voorbij hebt horen komen het afgelopen jaar. De social media app is al sinds 2020 op de markt, maar zag in 2022 een enorme stijging in de gebruikersaantallen. Maar hoe werkt BeReal eigenlijk? En is het ook interessant voor je employer branding? Ik leg het je uit!
Op deze pagina:
ToggleWat is BeReal?
BeReal is een social media platform voor het delen van foto’s, die tegen de trends van alle andere platformen ingaat. Het is een van de weinige apps die het plaatsen van zwaar bewerkte foto’s en het gebruik van filters tegengaat. Het gaat er hier namelijk om dat je gewoon voor een moment even lekker jezelf bent: be real (duh). En dat werkt. Het werkt zelfs zó goed, dat ze in 2022 zelfs de prijs voor iPhone-app van het jaar hebben gewonnen. En dat blijft natuurlijk niet onopgemerkt bij concurrenten. Zo hebben TikTok, Instagram en Snapchat al soortgelijke features uitgerold in hun apps.
De populariteit van BeReal laat maar weer blijken dat consumenten steeds meer waarde hechten aan authenticiteit. Een ‘niet ergens omheen draaien, maar gewoon zeggen waar het op staat’-mentaliteit en dat is precies wat BeReal vertegenwoordigt. De app is dan ook speciaal voor de consument ontwikkeld, wat betekent dat reclames verboden zijn en de app niet gebruikt mag worden voor commerciële doeleinden. Dit maakt marketing via BeReal dus erg lastig. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden voor bedrijven om de app te gebruiken waar het voor bedoeld is; een andere kant van jezelf te laten zien.
Time to BeReal!
Het concept is vrij simpel: één keer per dag, op een willekeurig moment, krijgen alle gebruikers tegelijkertijd een melding met “Time to BeReal”, tijd om echt jezelf te zijn. Alle gebruikers moeten binnen twee minuten een ongefilterde foto nemen. Even snel je tanden poetsen, make-uppen of je haren doen zit er dus niet in.
Foto gepost? Dan verschijnt deze ook in jouw herinneringen. Wanneer het tijd is om de volgende foto te maken, verdwijnt de oude foto voor al jouw vrienden, maar kan jij deze nog steeds bekijken in jouw herinneringen. Door elke dag een BeReal te plaatsen, maak je dus ook als het ware je eigen digitale fotodagboek. BeReal kent verder geen likes, volgers of shares, maar je kan reageren op de foto’s van anderen met een comment of een ‘RealMoji’ (een foto van jezelf).
BeReal en potentiële medewerkers
Gezien de groeiende populariteit van BeReal wilden wij hier als marketingbureau ook op inspringen en dus werd er al snel een account aangemaakt. Het doel hiervan was het enthousiasmeren van potentiële medewerkers voor het werken als (content)marketeer. We konden nu eens per dag een ‘real’ inkijkje geven in het bedrijf en hoe het is om te werken als marketeer. Dit werd alleen overdag gedaan, want niemand zit ‘s avonds te wachten op een foto van ons onderuitgezakt op de bank.
Eerst probeerden we om de BeReals alleen te delen met connecties, dus voegden we onze contacten toe. Dit bleek alleen niet erg succesvol te zijn, omdat een groot deel de uitnodiging niet accepteerde. Het account was gekoppeld aan een zakelijk nummer en al snel zagen personen waar we mee samenwerken ons account ook verschijnen. Zij vertelden ons dat dit opvallend was. Maar toen wij vroegen of zij ons zouden accepteren, antwoorden ze al snel ‘nee’. Logisch wel, want BeReal is immers wederzijds. Dit betekent dat wij ook hun persoonlijke kiekjes zouden zien en dat is toch vaak privé. We deelden de BeReals ook op onze stories, zoals iedereen dat een tijdje deed, maar ook dit leverde geen fans op.
Vervolgens besloten we om de BeReals niet te delen met vrienden, maar met de ‘ontdekken’-pagina. En ja hoor, daar kwam de engagement! Maar toen we ons verdiepten in waar die RealMojis nou precies vandaan kwamen, zagen we dat het allesbehalve een relevante doelgroep was. Ze kwamen uit Italië, Frankrijk, Polen en noem maar op. Dus ook de ‘ontdekken-pagina’ bleek geen succes. Er is sinds kort ook een nieuwe feature ‘vrienden van vrienden’, maar het is nog afwachten of dit resultaten zal opleveren. Helaas zijn ook hier geen echte targetingsmogelijkheden, dus het bereiken van de doelgroep is nog steeds een uitdaging.
To BeReal or not to BeReal?
Hoewel BeReal een ontzettend populaire app is, heeft het voor ons geen succes gebracht bij het aantrekken van potentiële medewerkers. Buiten de ‘ontdekken’-pagina kom je helaas niet om het feit heen dat de BeReals wederzijds zijn en er zijn geen targetingmogelijkheden binnen de app. Dit maakt het lastig voor bedrijven, zoals ons, die vooral de lokale doelgroep willen bereiken. Voor bedrijven die juist op zoek zijn naar een groot, internationaal bereik is dit wél een interessante app om gebruik van te maken. Zij kunnen via de ‘ontdekken’-pagina makkelijk de Gen-Z doelgroep van over de hele wereld bereiken en op een leuke en authentieke manier hun bedrijf promoten.
Verder is het interessant voor bedrijven die tastbare producten verkopen. Zo kan je bijvoorbeeld sneak previews van producten die nog uit moeten komen delen, of exclusieve deals. Chipotle deed dit bijvoorbeeld door een promotiecode te delen via BeReal:
Hierdoor wordt er ook FOMO-gevoel (fear of missing out) gecreëerd. Mensen wíllen het bedrijf volgen zodat ze niks missen. Voor deze bedrijven zou het ook interessant zijn om de BeReals alleen te delen met connecties. Dit geeft klanten een gevoel van exclusiviteit en community, zonder dat het nep overkomt.
Wat wel duidelijk is, is dat social media apps zoals BeReal een steeds belangrijkere rol zullen spelen in de manier waarop bedrijven zich presenteren. Mensen willen geen poespas, filters of perfecte plaatjes meer zien, ze verwachten nu echtheid en authenticiteit. Dus ook in de communicatie van bedrijven en potentiële werkgevers.