KPA methodiek - Buro Aangenaam - Willeke legt
Employer branding

Wel of niet een aparte werkenbij-website? Een eerlijk verhaal over de voor- en nadelen

‘Dus, nu worstelen we met de vraag of we een aparte werkenbij-website moeten laten maken.’

Klinkt dit bekend in de oren? Als je op zoek bent naar meer kandidaten, heb je deze kwestie waarschijnlijk al eens overwogen.

Maar laten we eerlijk zijn, een nieuwe website opzetten mag wat kosten. Dus, de grote vraag is: ‘Is het de investering waard?’

In dit artikel ga ik daar dieper op in, zodat jij straks weet waar je aan toe bent en een opperbeste keuze kunt maken. Check it out!

Wat is een werkenbij-website nu eigenlijk precies?

Voordat we een deep dive maken in alle voor- en nadelen van een aparte werkenbij-website, wil ik kort aanstippen wat een werkenbij-website is, zodat daar geen verwarring over ontstaat.

Een werkenbij-website moet namelijk niet door elkaar gehaald worden met een werkenbij-pagina. Hieronder het verschil:

Werkenbij-website:
Een werkenbij-website is een website die totaal losstaat van jouw algemene website. Op je werkenbij-website richt je je puur op toekomstige werknemers a.k.a kandidaten. Hierdoor ontstaat er geen ruis op je algemene website, waar je je richt op je klanten.

Werkenbij-pagina:
Anders is de werkenbij-pagina, die een onderdeel is van je algemene website. Op je website bedien je dan twee doelgroepen tegelijkertijd: je klant én de kandidaat.

De voordelen van een werkenbij-website

Oké, door naar de voordelen van een werkenbij-website. En dat zijn er nogal wat. Dus heb je even?

Een werkenbij-website…

…versterkt je werkgeversmerk en onderscheid je van de concurrentie
Door een website te maken die volledig gericht is op je werkgeversmerk, creëer je een unieke identiteit die opvalt tussen al die andere werkgevers, die óók op zoek zijn naar hetzelfde talent.

Maar omdat jij jezelf als werkgever duidelijk en aantrekkelijk positioneert, onderscheid je jezelf van die vele bedrijven die dit niet doen. En voilà, je hebt een streepje voor!

…trekt gerichter de juiste kandidaten aan
Niets is zo vervelend als een stroom van niet-passende kandidaten. Het kost bakken met tijd om ze eruit te filteren en dus ook een berg weggevlogen geld 💸

Door op je werkenbij-website helder te communiceren over wie jij als werkgever bent en wie je precies zoekt, trek je veel gerichter de juiste mensen aan. Op de lange termijn bespaar je dan tijd en energie, omdat je kandidatenfilter veel beter is ingesteld.

…voorziet van uitgebreide(re) informatie
Op een website kun je natuurlijk veel meer informatie delen dan op een enkele pagina. En dat kán het verschil maken voor potentiële kandidaten. Leuk dat je een goede werkprivébalans aanbiedt, maar dat claimt iedereen. Dus wat bedoel je daar concreet mee?

Je hebt de ruimte om dieper in te gaan op de bedrijfscultuur, de psychosociale voordelen van de baan en toekomstige collega’s voorstellen via blogs waarin medewerkers hun verhalen delen.

…faciliteert een optimale candidate journey
Zeg nu zelf, hoe snel haak je af als je niet snel de juiste informatie op een website kunt vinden? Dit geldt ook voor sollicitanten. Moeten ze ergens onderaan de footer van je algemene website zoeken naar een vacaturepagina? Om vervolgens nog met massa’s vragen te zitten over – ik noem maar wat – de werkcultuur?

Of komen ze via een gerichte advertentie direct op een landingspagina van je ‘werken-bij’ website terecht, die hen meteen enthousiast maakt over jou als werkgever en tegelijkertijd precies dié informatie geeft die ze zoeken?

Tip! Lees ook eens: ‘Kandidaten binnenhalen met de candidate journey.

De nadelen van een werkenbij-website

Maar laten we ook eerlijk zijn over de andere kant van het verhaal. Is alles dan rozengeur en maneschijn? Nee. Een werkenbij-website heeft – ten opzichte van een werkenbij-pagina ook een aantal nadelen om rekening mee te houden, want…

… je hebt een extra website die je moet voor zien van onderhoud en updates;
Net als een auto, moet een website ook regelmatig onderhouden worden. Denk aan systeemupdates, beveiliging en optimalisatie. Heb je twee auto’s? Dan is de monteur daar dubbel zoveel tijd aan kwijt. Je begrijpt waar ik naartoe wil. 😉

… het kost aanzienlijk meer geld en tijd;
Behalve het extra onderhoud, kost een extra website überhaupt meer tijd en geld. Er moeten niet één, maar meerdere pagina’s geschreven, ontworpen en gevuld worden met beeldmateriaal over jou als werkgever.

… je kunt niet meeliften op je reeds opgebouwde SEO-waarde;
Met je huidige website heb je al een bepaalde SEO-status opgebouwd, ook wel je autoriteit in Google. Hier kun je niet op meeliften zodra je van scratch begint met een nieuwe website. Om je nieuwe website goed te laten scoren in Google zul je wederom tijd, geduld en geld nodig hebben.

Wanneer wel en wanneer niet een werkenbij-website?

Nu de hamvraag: moet je wel of niet investeren in een aparte werkenbij-website? Om dit voor jezelf te beslissen kun je jezelf een aantal vragen stellen:

  1. Hoe belangrijk is Employer Branding voor jouw organisatie?
    Als je sterk wilt uitblinken als werkgever en een duidelijk en aantrekkelijk werkgeversmerk wilt neerzetten, is een aparte website de juiste keuze. Is dit minder belangrijk voor je, dan volstaat een extra pagina op je algemene website.
  2. Wat is de omvang van je organisatie en de hoeveelheid openstaande vacatures?
    Voor grotere bedrijven met regelmatig wisselende vacatures is een aparte website handig zijn om alles overzichtelijk te houden. Voor kleinere organisaties met minder vacatures kan het integreren van een werkenbij-website minder interessant zijn.
  3. Wat is je budget en wat zijn je beschikbare middelen voor het onderhoud?
    De keuze voor een extra werkenbij-website is natuurlijk makkelijker gemaakt wanneer je een groter marketingbudget hebt en capaciteit bezit om een extra website te onderhouden. Heb je dit niet, dan is een extra website eerder een blok aan je been.

Case studies en voorbeelden

Praktijkvoorbeeld van een werkenbij-website: De Boterlap Groep
Neem bijvoorbeeld De Boterlap Groep, die ervoor koos om een aparte werkenbij-website te lanceren. Hiermee bieden ze potentiële kandidaten direct een helder beeld van hun toekomstige werkgever, inclusief humor en eerlijkheid over de werkomgeving.

Door deze aanpak heeft De Boterlap Groep niet alleen haar aantrekkingskracht vergroot, maar ook haar positie als werkgeversmerk versterkt in de zeer competitieve horecamarkt.

Check de website hier!

Werken bij website - Boterlap Groep

Praktijkvoorbeeld van een werkenbij-pagina: LeadLogic
LeadLogic koos ervoor om een werkenbij-pagina te integreren op hun algemene website. Hierdoor profiteren ze van hun bestaande SEO-positie, terwijl ze tegelijkertijd een heldere en informatieve plek bieden voor potentiële kandidaten.

Op deze pagina komen geïnteresseerden meer te weten over de bedrijfscultuur en de beschikbare vacatures. Compleet met open sfeerbeelden, medewerkerstestimonials en een behoorlijk handige filteroptie voor de vacatures.

Check de pagina hier! 

Werken bij pagina - Leadlogic

Conclusie

Kort samengevat komt het hierop neer:

  • Een beslissing over een aparte werkenbij-website hangt af van factoren zoals organisatieomvang, budget en de waarde van employer branding.
  • Voordelen zijn onder meer versterking van het werkgeversmerk, gerichtere kandidaat-aantrekking en uitgebreide informatievoorziening.
  • Nadelen omvatten extra kosten, onderhoud en het opnieuw opbouwen van SEO-waarde.
  • Voor grotere organisaties met sterke employer branding en veel vacatures kan een aparte werkenbij-website lonend zijn.
  • Voor kleinere organisaties met beperkte middelen kan integratie van een werkenbij-pagina op de algemene website praktischer zijn.

Laat ons je helpen met je employer branding

Heb je nog aanvullende vragen over het opzetten van een werkenbij-website of wil je meer advies over employer branding? Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo