👉 Elon Musk, Richard Branson, en Mark Zuckerberg – wat hebben ze gemeen? Afgezien van hun buitengewone zakelijke successen, blinken ze uit in personal branding. Wil je weten wat personal branding precies is en hoe dit ook jouw organisatie helpt groeien? In dit interview met Emie Budde, expert in personal branding, krijg je alle antwoorden.
Als nieuwe Aangenamer vraag ik mijn collega Emie Budde het hemd van het lijf over personal branding. Emie legt uit hoe bijvoorbeeld CEO’s en managers effectief bijdragen aan de sterke merkidentiteit van hun organisatie door middel van personal branding. Lees verder voor alle inzichten!
Wat is personal branding en voor wie is dit interessant?
Emie: “personal branding betekent dat je als CEO of manager in beeld bent bij je doelgroep, vooral via LinkedIn. Maar CEO’s en managers hebben een druk schema en wekelijks een bericht plaatsen vergt tijd. Hier komt personal branding om de hoek kijken, waarbij ghostwriters content namens de CEO of manager creëren en publiceren.
Maar personal branding omvat meer dan alleen het schrijven van berichten. Het is een volledige marketingstrategie, inclusief het schrijven van LinkedIn-columns, samenwerkingen met vakbladen en het publiceren van blogs onder de naam van de CEO of manager. De aanpak varieert afhankelijk van de persoon, hun doelgroep en hun persoonlijke merk.
Personal branding is dus van belang voor elke leidinggevende binnen een organisatie, zoals HR-managers die kandidaten willen aantrekken, of salesmanagers en accountmanagers die meer leads willen.”
Waarom zou een ondernemer aan personal branding moeten doen?
Emie: “Het begrijpen van de waarde van personal branding is essentieel. Het houdt je zichtbaar, niet alleen voor externe stakeholders, maar ook voor je eigen medewerkers. Het versterkt hun de band met je merk en houdt concurrenten op afstand.
Regelmatige zichtbaarheid vanuit een CEO of manager bouwt autoriteit op en fungeert als ambassadeurschap. Dit geldt zowel intern als extern. CEO’s en managers hebben meestal een uitgebreid netwerk. Via personal branding blijven ze ’top of mind’ voor hun netwerk en hun connecties. Daarmee bereiken ze concrete resultaten: leads, partnerschappen en nieuwe medewerkers.”
Kun je een praktijkvoorbeeld geven van succesvolle personal branding?
Emie: “Jazeker! Neem Willeke Stam, onze werkgever. Zij is actief bezig met personal branding op LinkedIn en heeft daarmee al meerdere sollicitanten en klanten aangetrokken. Willeke schrijft en post trouwens zelf haar berichten, geen ghostwriting dus.
Elke twee tot drie weken plaatst Willeke een bericht op LinkedIn. Dit doet ze aan de hand van thema’s die overkoepelend altijd over marketing gaan. Met resultaat; het gemiddelde bereik van haar posts ligt op 3200 – niet gek als je bedenkt dat ze rond de 1400 connecties heeft.
Haar doel? Het versterken van haar naam en sales. Het subdoel is om haar bedrijf als aantrekkelijke werkgever neer te zetten.
En dan de harde cijfers? Per jaar kan ze rekenen op ongeveer 10 directe opdrachtaanvragen in haar DM. Het aantal sollicitaties zijn wat minder, ongeveer drie tot vijf per jaar, maar dan wel op senior niveau. Daarnaast wordt Willeke twee a drie keer per jaar gevraagd als spreker bij events.
Willeke is ook wel eens viraal gegaan met een post voor LeadLogic. Die post werd 100.000 keer organisch gezien, trok 6000 websitebezoekers aan, en leverde tegen de 100 reacties op. Meer hierover lees je in het artikel Een dooddoener, een cliché én een eerlijke vacature: wat leverde deze aanpak eigenlijk op? van Werf&.”
Hoe kan een CEO of manager effectief bijdragen aan een sterke merkidentiteit en positionering voor het organisatie?
Emie: “Mensen vertrouwen meer op informatie van een persoonlijk LinkedIn-profiel dan van een bedrijfspagina. Als je bijvoorbeeld een vacature deelt via een bedrijfspagina, komt dat over als marketing en het is wat minder toegankelijk. Mensen vinden het prettig om informatie van een persoon te ontvangen. Als CEO of manager maak je dus echt het verschil. Je wordt gezien als het gezicht van de organisatie.”
Welke strategische uitdagingen kunnen zich voordoen bij het implementeren van personal branding?
Emie: “Als je personal branding zelf wilt doen, moet je rekening houden met de benodigde tijdsinvestering, creativiteit om interessante onderwerpen te bedenken en de vaardigheden om deze uit te werken. Het is geen kwestie van lukraak berichten plaatsen. Begrip van het LinkedIn-algoritme en het kennen van wat wel en niet werkt, is essentieel. Ook het schrijven in foutloos Nederlands en het hanteren van de juiste ’tone of voice’ zijn van groot belang.
Een andere uitdaging kan zijn dat sommige CEO’s of managers niet comfortabel zijn met voortdurende zichtbaarheid. In dat geval passen we onze aanpak aan hun persoonlijkheid aan. We begrijpen dat niet iedereen graag in de schijnwerpers staat, dus we kunnen de frequentie van berichten aanpassen en de focus verleggen naar bijvoorbeeld teamprestaties in plaats van op de persoon zelf.”
Bij wie kun je terecht als je hiermee aan de slag wil gaan?
Emie: “De belangrijkste vraag van dit interview, niet? 😉 Als je interesse hebt in personal branding, ben je bij Buro Aangenaam aan het juiste adres! We zetten personal branding al voor diverse CEO’s en managers in. Je mag contact met mij opnemen voor meer informatie.”
Kortom: een krachtig hulpmiddel voor leiders
Personal branding is een krachtig hulpmiddel voor leiders om zichtbaarheid, autoriteit en resultaten te bereiken. Het overstijgt LinkedIn-berichten en versterkt zowel de persoon als de organisatie. Wil je ontdekken hoe personal branding jouw organisatie kan laten groeien? Neem contact op met Emie Budde om mogelijkheden te bespreken voor het profileren van jou en je organisatie.
Vond je dit interessant en wil je meer waardevolle inspiratie over personal branding? Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in personal branding.