“In dit artikel duiken we in de drie cruciale fasen van een effectieve employer brandingstrategie: Touch, Tell en Sell.”
Bedankt ChatGPT, dat is een vrij droge – maar wel volledig correcte – beschrijving van wat je kunt verwachten van dit artikel. 😉 Na het lezen weet je hoe je jouw ideale kandidaat door het hele wervingsproces leidt, van het eerste contact tot de uiteindelijke sollicitatie.
En dat is wat je wilt! Toch? Laten we eerst de touch-fase aanstippen. 👇
1. De touch-fase: introduceer jezelf als werkgever
De touch-fase is het eerste contactmoment met je doelgroep, ook wel jouw ideale kandidaten genoemd. Het doel van deze fase is om naamsbekendheid als werkgever te creëren zonder te opdringerig te zijn. Gewoon, lekker laagdrempelig.
In deze fase oriënteert de doelgroep zich (onbewust) op nieuwe baankansen. Het gaat erom om een positieve eerste indruk te maken en nieuwsgierigheid te wekken.
Touch contenthaakjes: algemene informatie over (werken bij) jouw organisatie
Deel verhalen over je bedrijfscultuur, stel je team voor of praat over je missie en visie.
Bijvoorbeeld: “Aangenaam! 🤝🏻 Dit ons ons powerteam waar wij héél trots op zijn. Een mooie mix van creatieve geesten, perfectionisten en realistische denkers. Binnenkort stellen we iedereen aan je voor!”
Kanalen voor de touch-fase:
- Social media posts (Facebook, Instagram, LinkedIn)
- Social media advertising (Facebook, Instagram, LinkedIn)
- Display advertising (Google Display Network, banner ads)
- Influencer marketing (partnerships met relevante influencers)
- Blogartikelen (gastposts op relevante websites)
KPI’s voor de touch-fase:
- Lage CPM (Cost Per Mille)
- Aantal views
- Aantal videoweergaven
- Merkbekendheid
- Bereik
- Engagement rate
2. De tell-fase: vertel meer over het werken bij je organisatie
Je hebt nu de aandacht, maar je wilt je doelgroep nog een stukje verder de candidate journey in begeleiden. Ook target je hier de mensen die interesse hebben getoond in de eerste advertentie.
In de tell-fase zet jezelf als werkgever nu prominent op de kaart. Je biedt verdiepende informatie en redenen om meer te weten te willen komen over het werken bij jouw organisatie. Dit is hét moment om jouw huidige team te laten shinen en in the picture te zetten.
Tell contenthaakjes: verdiepende informatie en de voordelen van jou als werkgever
Deel persoonlijke verhalen en successen van huidige medewerkers en licht de unieke (psychosociale) voordelen van werken bij jouw organisatie toe.
Voorbeeld 1: medewerker in the spotlight:
“Emie was onze állereerste medewerker en inmiddels zijn we alweer ruim een jaar verder. Hoogste tijd dat ze zichzelf even uitgebreid voorstelt.
Benieuwd naar onze woordgrappenkoningin? 💥
Lees haar artikel via de link in bio.”
Voorbeeld 2: de voordelen van jou als werkgever
“Afgelopen vrijdag leerden we alles over financiën binnen marketing en campagnestrategieën van concept tot KPI’s. We brainstormden over creatieve campagnes en Erika Meijer deelde met ons het verhaal over de zakelijke transformatie van Centraal Beheer. Dank aan @boterlapharderwijk voor het inspirerende decor tijdens onze teamdag!
Ben jij er de volgende teamdag ook bij? Check dan de vacatures op onze site! (link in bio)”
Kanalen voor de tell fase:
- Carrousel post (Facebook, Instagram)
- Content marketing (long-form content, case studies)
- Email marketing (nieuwsbrieven, drip campaigns)
- Video testimonials (YouTube, Vimeo)
KPI’s voor de tell fase:
- Clicks
- CPC (Cost Per Click)
- Sessieduur op de website
- Pagina’s per sessie
- Bounce rate
- Aantal interacties (likes, shares, comments)
3. De sell-fase: moedig actief aan om te solliciteren
Nu wordt het tijd om de kandidaat binnen te halen! In de laatste fase – de sell-fase – richt je je volop op conversie. Je wilt de kandidaat bij het vacatureformulier brengen en zorgen dat de sollicitatie afgerond wordt.
Sell contenthaakjes: actief aanmoedigen om te solliciteren
Gebruik duidelijke call-to-actions om de kandidaat te motiveren.
Bijvoorbeeld: “Ben jij klaar voor de volgende stap in je carrière? Solliciteer nu bij [Bedrijfsnaam] en maak deel uit van ons dynamische team!”
Kanalen voor de sell fase:
- Remarketing (Google Ads, Facebook Ads)
- Social media advertising (targeted ads op LinkedIn, Facebook, Instagram)
- Direct messaging (LinkedIn InMail)
- Job boards (Indeed, Glassdoor)
KPI’s voor de sell fase:
- CPA (Cost Per Acquisition = aantal sollicitaties)
- Conversies
- Leads
- Sollicitatievoltooiingen
- Kwaliteit van de leads (aantal gekwalificeerde kandidaten)
- ROI van de campagne
Samengevat
Dus, ChatGPT, hoe zou jij dit artikel samenvatten en afsluiten?
Met de Touch-, Tell- en Sell-fasen heb je een krachtige toolkit in handen om je ideale kandidaten aan te trekken en te overtuigen. Door strategisch naamsbekendheid op te bouwen, waardevolle informatie te delen, zet je een effectieve wervingscampagne neer.
Begin vandaag nog met het toepassen van deze fasen en zie hoe je employer branding strategie je helpt om de beste talenten aan te trekken. Klaar om je team te versterken? Aan de slag! 🚀