Buro Aangenaam - edit II (high res)-19
Employer branding

Nieuwe Employer Branding Trends voor 2025

Heb jij het voor elkaar gekregen om nieuw talent aan te trekken? Het afgelopen jaar stond namelijk meer dan ooit in het teken van goede employer branding. Logisch, want met de blijvende schaarste op de arbeidsmarkt én steeds kritischere sollicitanten is het geen gemakkelijke klus. Maar hoe ziet 2025 eruit? Spoiler alert: de krapte blijft, en kwaliteit wordt nóg belangrijker.

Trend 1: Van méér naar beter: kwaliteit boven kwantiteit

We horen het nog heel vaak: ‘Groeien door gewoon meer mensen aan te nemen’. Prima doel, maar… let je ook genoeg op de kwaliteit? En passen die kandidaten wel écht bij je bedrijf? In 2025 draait het allemaal om medewerkers die meer brengen dan alleen hun harde skills. Soft skills en een cultuur match? Minstens zo belangrijk.

Bij ons zelf zijn we hier ook heel bewust mee bezig. Zo krijgt elke kandidaat na een eerste gesprek een uitnodiging voor een uitgebreide case. We nemen daar een halve dag voor, inclusief lunch – want werken op een lege maag, dat is niks. Zo leren we niet alleen de kandidaat goed kennen, maar krijgen zij ook een sneak peek van hoe wij werken. Win-win! Het resultaat? Minder aanwervingen, maar een team dat perfect past en snel up-and-running is.

Trend 2: De overheid zegt “nee” tegen schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 houdt de overheid een extra scherp oogje op schijnzelfstandigheid. Dat betekent: geen constructies meer waarbij zzp’ers in feite hetzelfde werk doen als vaste medewerkers, maar zonder de lasten en rechten van een dienstverband. Volgens onderzoek van Randstad verwacht maar liefst 1 op de 4 zzp’ers hiermee te maken te krijgen.

Wat betekent dit voor jou als werkgever? Veel zzp’ers zullen misschien liever voor de zekerheid van een vaste baan kiezen. Praat met ze, en ontdek waarom ze voor het zzp-leven gingen. Vaak draait het om vrijheid en flexibiliteit – en daar kun jij als werkgever slim op inspelen. Denk aan hybride werken, extra vakantiedagen of andere aantrekkelijke voorwaarden.

Trend 3: De krapte op de arbeidsmarkt blijft

Het is geen verrassing: ook in 2025 blijft het krap op de arbeidsmarkt. Sommige sectoren zullen deze druk zelfs nóg meer gaan voelen. Daarom wordt het behouden van je huidige medewerkers belangrijker dan ooit.

Goed nieuws: we zien minder ‘switchers’. Mensen blijven vaker waar ze zitten. De lonen zijn gestabiliseerd, en de economische onzekerheid zorgt ervoor dat medewerkers liever kiezen voor vastigheid. 

Tegelijkertijd denken bedrijven beter na over hun werkgeversmerk. Meer vrijheid, zinvol werk en – heel belangrijk – sneller een vast contract. 

Wist je dat in 2024 al 55% van de werknemers een vast contract heeft? Een record!

De 5 gouden tips van Buro Aangenaam

Oké, genoeg theorie. Tijd voor actie! Met deze vijf tips ben je helemaal klaar voor 2025:

  1. Maak je content entertainmentwaardig. Geef de potentiële collega het gevoel ‘Hier wil ik ook werken’, zonder direct de vacatures te laten zien. Kijk naar HEMA: met authentieke en entertainende video’s inspireren ze kandidaten.

  2. Gebruik je eigen medewerkers als ambassadeurs. Ze zijn geloofwaardiger dan je bedrijfspagina’s en bereiken ook nog eens hun eigen netwerk.

  3. Houd je werkgeversmerk en bedrijfsmerk consistent. Zorg dat alles klopt, van je vacatures tot je marketing. Klanten blij, medewerkers blij. Kijk maar naar Kaartje2Go: daar zijn medewerkers echte ‘blijmakers’.

  4. Meet wat je doet. Sentiment op social media? Sollicitatiegedrag? Met de juiste tools maak je je employer branding meetbaar. Minder onderbuikgevoel, meer op basis van data.

  5. Een persoonlijke ‘werken bij’-website. Laat medewerkers aan het woord en maak solliciteren supersimpel. Hoe minder stappen, hoe beter. Bye-bye ellenlange vragenlijst met verplichte cv, motivatiebrief en persoonlijke gegevens!

Zo, ben je weer helemaal op de hoogte van de laatste trends en hoe je hier op inspeelt. En met deze tips bouw je steeds verder aan werkgeversmerk. Succes!

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo