Het vinden van de juiste (überhaupt) kandidaten is – nog steeds – een flinke uitdaging. Vertel eens wat nieuws, hè? 😉 Je kunt er natuurlijk een leger headhunters op uit sturen om kandidaten te vinden, maar…
Je kunt als werkgever ook zichtbaar en aantrekkelijk worden, zodat kandidaten jóu weten te vinden. Zet in op contentmarketing voor wervingsdoeleinden; door boeiende inhoud te delen, afgestemd op je ideale kandidaat. Hoe je dat doet? Je leest het in dit artikel.
1. Begrijp je doelgroep
Laten we beginnen met de állerbelangrijkste keynote in marketing: ken je doelgroep door en door. Doe onderzoek naar wat jouw ideale kandidaat drijft en gebruik persona’s om hun behoeften te begrijpen.
Stel vragen als:
- Wie is mijn ideale kandidaat?
- Tegen welke dingen loopt deze persoon aan in de banenmarkt?
- Wat vindt deze persoon belangrijk in zijn of haar werk?
- Waar ergert deze persoon zich aan bij vacatureteksten?
- Welke (social media) kanalen gebruikt deze persoon?
Door precies te weten wie je aanspreekt, kun je je content exact afstemmen op hun interesses, pijnpunten en behoeftes.
2. Kies de juiste kanalen
Nu je je feilloos kunt verplaatsen in je doelgroep a.k.a. de ideale kandidaat, kun je de juiste kanalen gaan kiezen voor je contentmarketing:
Social media platformen en mediakanalen
Kies de platformen waar jouw doelgroep actief is. LinkedIn is ideaal voor professionals, terwijl TikTok bijvoorbeeld lekker aanslaat bij GenZ’ers.
Optimaliseer je content voor elk kanaal zodat je boodschap glashelder en aantrekkelijk overkomt. Denk ook eens aan minder voor de hand liggende kanalen, zoals Spotify, Pinterest en Twitch.
Bedrijfswebsite en blog
Zorg ervoor dat je werkenbij-website of pagina aantrekkelijk en informatief is. Schrijf blogs over je bedrijfscultuur en deel verhalen van medewerkers om een echt beeld van je organisatie te geven. Op die manier laat je zien wie je bent en maak je het voor potentiële kandidaten laagdrempeliger om jou te leren kennen.
3. Spreek de juiste taal en tone of voice
Maak een bewuste afweging van de juiste tone of voice: het moet bij je organisatiecultuur passen, maar ook de doelgroep aanspreken. Af en toe wat humor kan hierbij wonderen doen, zolang het maar oprecht en passend is. Het allerbelangrijkste? Wees authentiek en eerlijk in je communicatie.
4. Maak gebruik van video
Waarom je gebruik moet maken van video’s in je wervingscontent? Wel hierom: video’s zijn makkelijk te consumeren én ze presteren erg goed in social media-algoritmes. Ze brengen je boodschap veel levendiger over dan een foto, tonen meer persoonlijkheid en zorgen daardoor voor een sterkere emotionele connectie met de kijker.
Tips en tricks voor boeiende wervingscontent
Tip 1: Gebruik een contentkalender
Gebruik een contentkalender om je content consistent en gevarieerd te houden. Dit helpt je om gestructureerd te werken en zorgt ervoor dat je altijd iets boeiends te delen hebt. Meer info? Check dan ook deze blogs:
- Het belang van consistente contentmarketing: Jij en jouw merk op de kaart!
- 5 tips voor het versterken van je werkgeversmerk met een contentkalender
- Contentkalender: betere planning, grotere betrokkenheid en meer impact
Tip 2: Vraag om recensies bij je huidige werknemers en deel ze
Vraag om medewerkerrecensies, op bijvoorbeeld Indeed of Glasdoor. Ze vergroten de betrouwbaarheid van jou als goede werkgever én bieden tegelijkertijd een mooie kans om deze te delen op je contentkanalen.
Nog een extra zetje in de rug nodig om actief aan de slag te gaan met recensies? Lees dan ook dit artikel:
Tip 3: Data en analytics
Meten is weten. 😉 Meet en analyseer de prestaties van je content door regelmatig even de statistieken van je socials erbij te pakken. En pas je strategie daarop aan. Door continu te optimaliseren, zorg je ervoor dat je wervingscontent altijd relevant en effectief blijft.
Bonustip: zorg voor sterke vacatureteksten
Je vacatures moeten wel overeenkomen met de belofte die jij schetst in je content. Het is zonde als je kandidaat weer afhaakt, omdat je vacaturetekst niet aansluit bij het imago dat jij op social media hebt gecreëerd. Geen idee waar je moet beginnen? Ook hier hebben we een artikel over geschreven:
Conclusie
Dus, in een notendop: trek de juiste kandidaten aan door je doelgroep haarfijn te kennen, de juiste kanalen te kiezen en video’s slim in te zetten.
Heb je wat aan dit artikel gehad en wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van onze (wervings)content? 😉 Volg ons dan op LinkedIn of Instagram voor meer tips, inspirerende cases en een kijkje achter de schermen