Recensies verhogen zichtbaarheid
Employer branding

Waarom recensies onmisbaar zijn in jouw wervingsstrategie

Mede door de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat je een sterke wervingsstrategie opzet voor jouw vacature om toch nog het verschil te kunnen maken tussen al die leuke werkgevers en originele vacatures. Recensies zijn daar een belangrijk onderdeel van. Wij vertellen je graag waarom.

Nou, het inleidende stukje over ‘krapte op de arbeidsmarkt’ en ‘personeelstekort’ kunnen we wel overslaan, want dat is inmiddels wel duidelijk. Daarom is het belangrijk dat je een sterke wervingsstrategie opzet voor jouw vacature om toch nog het verschil te kunnen maken tussen al die leuke werkgevers en originele vacatures. Recensies zijn daar een belangrijk onderdeel van. 

Recensies kunnen op meerdere plekken staan. Als je jouw bedrijfsnaam in de zoekbalk van Google typt, verschijnen de Google reviews. En ja, deze zijn óók belangrijk voor potentiële medewerkers ook al gaan ze misschien over je dienstverlening en niet per se om jou als werkgever. Waar ze wél gaan over jouw werkgeversschap is op vacatureplatformen als Indeed en Glassdoor. Maar waarom deze recensies nou zo waardevol zijn?

Recensies verhogen je zichtbaarheid

Allereerst verhoogt het jouw zichtbaarheid. Niet per se dat je hoger vertoond wordt op vacatureplatformen of in Google, maar die sterretjes naast jouw bedrijfsnaam trekken de aandacht. Als ze tenminste goed zijn. Hiermee onderscheid je je van andere vacatures. De meeste werkgevers schenken namelijk helemaal geen aandacht aan deze reviews en heeft geen beoordelingen. Heb jij ze wel en zijn de positief? Dan kan dat hét verschil maken.

Hogere betrouwbaarheid door recensies

Recensies vergroten je betrouwbaarheid. Open deur, maar wel zó waar. Dus waarom doen veel werkgevers er nog niks mee terwijl dit alom bekend is? Je kunt zelf wel roepen dat je zo’n leuke werkgever bent, maar als eigen medewerkers dit bevestigen, is dat veel waardevoller. Zij zijn immers jouw ambassadeurs. Wel belangrijk: maak gebruik van een onafhankelijk platform. Als je ze direct op jouw website plaatst, kan het ook in scene gezet zijn. Een onafhankelijke tool vergroot de betrouwbaarheid. Wel kan je natuurlijk een widget van deze tool op jouw vacaturepagina (laten) zetten. 

Dat laatste zetje

Twijfelt iemand nog of jouw bedrijf wel écht bij hem/haar past. Dan kunnen recensies net dat laatste zetje geven. ‘Hmm, de huidige medewerkers zijn wel erg tevreden. Ik ga toch maar even contact opnemen’. Stonden deze recensies er niet, dan was deze kandidaat misschien wel afgehaakt. 

Sneeuwbaleffect

Als er één schaap over de dam is… Recensies zijn soms spannend om te geven. Maar als er al veel meer staan, is de drempel lager. Je kunt er ook een bedankje aan koppelen voor werknemers die een review schrijven, zo laat je de sneeuwbal nog sneller rollen. En belangrijk: laat hem niet smelten, maar blijf hem aanvullen met verse sneeuw. Oude recensies zijn op een gegeven moment ook niet betrouwbaar genoeg meer.

Belangrijk: negeer de negatieve recensies niet

Stel iemand laat tóch een negatieve recensie achter. Reageer hier dan op en laat zien dat je er probeert wat aan te doen. Of leg uit waarom en voor een bepaalde werkwijze/aanpak is gekozen. Dat straalt ook weer transparantie uit naar de buitenwereld. Potentiële kandidaten zien dit namelijk ook.

En, weet jij al hoe je het binnen jouw organisatie gaat aanpakken? Begin vandaag nog!

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo