Vacature Employer Brand Marketeer
Employer branding

Sollicitanten vinden in tijden van personeelstekort – in 3 stappen

Het is voor veel bedrijven moeilijk of zelfs nagenoeg onmogelijk om personeel te vinden op dit moment. En als er dan kandidaten solliciteren, dan is het ook nog de kunst om iemand te vinden die bij het bedrijf past en voor langere tijd blijft. Tijd voor verandering! Wij helpen je bij het bereiken en aantrekken van sollicitanten.

Stap één: Het begint bij je werkgeversmerk 

Vacatures op vacaturesites, recruitmentpartijen inschakelen; het is tijd om een stapje terug te doen. Want jouw vacatures vallen niet op bij de doelgroep als je je niet onderscheidt van concurrerende werkgevers. Er is op dit moment zoveel keuze in banen, dat sollicitanten kritischer kijken naar de vacatures. Ben jij de zoveelste die begint met: “Ben jij een echte duizendpoot?” of “Kom werken bij de gezelligste werkgever van Nederland!”? Grote kans dat de vacature voorbij gescrold wordt. Zonde! 

Maar hoe moet het dan wel? Dat begint bij de positionering van jouw bedrijf als werkgever: je werkgeversmerk. Geen enkel bedrijf is hetzelfde, dus ook jouw bedrijf heeft iets unieks dat onderscheidend is ten opzicht van de concurrentie. Wij duiken voor onze opdrachtgevers in het bedrijf door middel van gesprekken met medewerkers, de directie/HR-afdeling en deskresearch. Op basis van de input, komt de positionering tot stand die de basis vormt voor alle stappen die we daarna zetten om het personeelstekort aan te pakken.

Stap twee: Val op met content marketing

Oké, het is nu duidelijk wat jouw bedrijf onderscheidend maakt en hoe je de doelgroep bereikt, maar er is meer nodig om het personeelstekort bij je bedrijf tegen te gaan. De vervolgstap is het creëren van pakkende content. 

Met de positionering als basis, ontwikkelen wij voor opdrachtgevers content die past bij hun werkgeversmerk. Dat houdt concreet in dat we vacatureteksten herschrijven, e-mailtemplates ontwikkelen voor de opvolgmail naar sollicitanten en blogs en social media berichten maken. Op die manier valt het bedrijf op bij de doelgroep en hebben sollicitanten een beter idee of het de juiste match voor ze is. 

Stap drie: Haal sollicitanten binnen met een campagne

Naast de content marketing, bedenk je ook creatieve en unieke campagnes. Je kunt dit zien als het laatste duwtje richting de sollicitatie. Door middel van advertenties of misschien zelfs een evenement, zorg je ervoor dat de doelgroep niet meer om jouw organisatie heen kan. 

Al deze elementen, de positionering, content marketing en campagne(s), sluiten op elkaar aan en versterken elkaar. De positionering is het goede verhaal dat overal terug moet komen, de content marketing vertelt dat goede verhaal en de campagne bereikt de doelgroep zodat zij niet om het verhaal heen kunnen. Goed verhaal hè?

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees ook ons artikel over Employer Branding.

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo