opvallen krappe arbeidsmarkt
Employer branding

Hoe val je op in een overvolle arbeidsmarkt? 7 tips!

Ken je nog die tijd dat je een advertentie in de krant zette en de sollicitanten binnen stroomden? In deze overvolle arbeidsmarkt komt dat bijna niet meer voor. Toch zijn er zeker manieren waardoor je als werkgever opvalt en kandidaten aantrekt. Emie neemt ze met je door.

Ken je nog die tijd dat je een advertentie in de krant zette en de sollicitanten binnen stroomden? Of dat je zelfs kon kiezen uit een grote groep kandidaten? In deze overvolle arbeidsmarkt komt dat bijna niet meer voor. Toch zijn er zeker manieren waardoor je als werkgever opvalt en kandidaten aantrekt. Ik neem ze met je door. 

1. Benadruk wat jou onderscheidt als werkgever

Ik merk vaak dat bedrijven heel goed weten wat hen onderscheidt als het op hun producten/diensten aankomt, maar qua werkgeverschap erg bescheiden zijn. Of de bedrijfscultuur is voor hen zo vanzelfsprekend, dat het niet direct als uniek wordt gezien. 

Zijn er andere bedrijven die ook een gratis sportschoolabonnement bieden aan hun werknemers? Absoluut. Toch zijn dit van die dingen die net dat laatste zetje kunnen zijn voor een kandidaat om op de ‘Solliciteer’-knop te drukken. Helemaal als de concurrent dit niet in de vacaturetekst gezet heeft. 

2. Wees zichtbaar op social media

Die advertentie in de krant waar ik het over had, kan soms nog interessant zijn, maar de meeste doelgroepen vind je tegenwoordig op social media. 

Het doel met social media is niet altijd sollicitanten. Je wil het ook bijhouden zodat je onder de aandacht blijft tijdens de gehele candidate journey. Zo plant je een zaadje in het hoofd van iemand die op dit moment niet de switch wil maken, maar dat op termijn wel overweegt. 

En denk ook aan potentiële kandidaten die nieuwsgierig zijn naar hoe de sfeer is, die nemen meestal een kijkje op de socialmediakanalen. 

De medewerkers die in de socialmediaberichten voorbij komen, zijn daar meestal trots op en delen de berichten ook. Het versterkt dus ook een stukje ambassadeurschap bij je huidige medewerkers (zie ook punt 7).

3. Vacatureteksten zonder dooddoeners

Bingo spelen? Open een paar willekeurige vacatures op Indeed en kijk of je de volgende kreten tegenkomt: 

En zo zijn er nog veel meer.

Heb jij al bingo? 😉

Het zijn allemaal termen waar een potentiële kandidaat niet zoveel mee kan of die zó vaak voorkomen, dat het wat nietszeggend is. Je valt pas op als je je vacaturetekst net even anders maakt. Om onszelf maar even een schouderklopje te geven: check hier onze vacatureteksten

4. Werken-bij-omgeving

De onderscheidende kracht van jouw bedrijf als werkgever, wil je ook laten zien op je werken-bij-omgeving. Daarnaast is het belangrijk dat deze conversiegericht is, zodat de kandidaat gemakkelijk solliciteert. 

Het is de plek waar je veel naartoe linkt omdat de vacatureteksten erop staan, dus de website moet gebruiksvriendelijk en laagdrempelig zijn. 

Plaats artikelen zodat je je nog meer onderscheidt als werkgever. Interview een medewerker over de werkzaamheden en hoe diegene het ervaart bij het bedrijf. Stel tussendoor ook een wat luchtigere vraag zoals: “Wat voor broodje eet jij altijd bij de lunch?” Zo wordt het blog iets unieker en nog leuker om te lezen.

5. Beeldmateriaal

Op social media, je website en in advertenties wil je de sfeer van jouw bedrijf zo goed mogelijk terug laten komen. Een fotoshoot met mooie plaatjes is dan onmisbaar. 

Bedenk van tevoren goed wat je wil vastleggen, zodat je lang met de foto’s kan doen. Misschien heb je nu alleen vacatures voor bijvoorbeeld productiemedewerkers, maar dan is het alsnog goed om ook wat foto’s op kantoor te maken. Wie weet komt hier binnenkort ook een functie vrij en dan heb je in ieder geval mooi beeldmateriaal.

Of denk aan een mooie bedrijfsvideo. Elke werkgever is uniek door de mensen die er werken, de inrichting van de werkplek en de sfeer die er hangt. Als je dat vastlegt, kan de kandidaat een voorstelling maken van hoe het nu is om bij jouw bedrijf te werken. Bij onze opdrachtgever VHD zie je bijvoorbeeld in de bedrijfsvideo hun helden in actie en aan het woord. 

6. Toon lef

Wil je écht opvallen, dan moet je lef hebben. Plan met je team een brainstormsessie in zonder beperkingen. De gekste ideeën zijn welkom. Misschien denk je nu: ja, dan komen er ook heel veel onzinnige dingen voorbij. Absoluut. Maar dan is er iemand die door dat onzin-idee ineens een geniale ingeving krijgt. Zo werken brainstorms vaak. 

Zelf plannen we ook om de week een brainstorm in voor onze opdrachtgevers. Zo blijven we met nieuwe dingen komen en krijg je ook het perspectief van je collega’s. Het kost je een uurtje, maar het levert de meest waardevolle ideeën op. 

7. Maak je medewerkers tot ambassadeurs

Je ziet het steeds meer: de sollicitatiebonussen of een weekje vakantie als je solliciteert… Het kan echt werken hoor, maar het is wel een beetje een middelvinger naar je collega’s die zich dagelijks inzetten voor jouw bedrijf en nooit zo’n extraatje hebben gehad. 

Wat je ook veel ziet, zijn bonussen als medewerkers kandidaten aandragen – meestal in geld. Ook dit kan weer goed werken, maar onze tip: maak de beloning tastbaar. Het ligt aan je doelgroep, maar geef bijvoorbeeld een iPad, seizoenskaart voor de lokale voetbalclub of een weekendje weg als beloning. Dat zijn dingen die mensen vaak graag willen, maar zichzelf niet gunnen. Zo’n geldbedrag verdwijnt toch vaak weer naar boodschappen of de hypotheek/huur. 

Een andere manier om je medewerkers ambassadeurs te maken zonder dat het geld kost, is door ze te betrekken bij de wervingsstrategie. Die artikelen voor je werken-bij-website waar ik het over had? Hoe leuk is het voor de medewerker dat deze in het zonnetje wordt gezet? En een fotoshoot heeft een vergelijkbaar effect. Je gaat het toch even delen als je door je bedrijf op de foto bent gezet. 

Er zijn genoeg manieren om op te vallen in deze krappe arbeidsmarkt, dat is een ding dat zeker is. Weet je niet waar je moet beginnen of kun je wel wat hulp gebruiken? Bel of mail me, dan denk ik met je mee. 

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo