Employer branding - Buro Aangenaam
Employer branding

Employer branding: wat is het en waarom is het belangrijk?

Veel organisaties hebben hun positionering richting potentiële klanten goed op orde, maar vinden het lastiger om onderscheidend te zijn richting potentiële werknemers. In een oververhitte arbeidsmarkt is dit juist hoe je (de juiste) kandidaten binnenhaalt. Aan de slag dus met je werkgeversmerk door middel van employer branding. Waarom en hoe, leggen we je uit.

Wat is employer branding?

Employer branding houdt in dat je bouwt aan het werkgeversmerk van jouw bedrijf. Daar komen veel vragen bij kijken. Wie is de doelgroep? Wat zijn de kenmerken van deze doelgroep en hoe bereik je ze? Wat is de merkessentie van je bedrijf en vanuit welke pijlers communiceer je? Hoe ervaren de medewerkers het werkgeversmerk? Wat onderscheidt jouw organisatie van organisatie X op de arbeidsmarkt? De antwoorden op deze vragen zijn belangrijk voor de definitie van het werkgeversmerk.

De voordelen van employer branding

Jouw werkgeversmerk en de positionering hiervan is een sterke fundering voor alle uitingen richting potentiële sollicitanten. Door middel van employer branding onderscheid je je van concurrerende organisaties die vergelijkbare vacatures hebben voor vergelijkbare doelgroepen. Hierdoor val je meer op – jouw organisatie is immers uniek en trek je de mensen aan die daadwerkelijk bij jouw bedrijf passen. Sollicitanten weten door de employer branding precies bij wat voor een bedrijf ze solliciteren. 

Maar dat zijn niet de enige voordelen, je huidige medewerkers zijn ook gebaat bij employer branding. Als het bedrijf waarvoor ze werken de buitenwereld een kijkje binnen de organisatie geeft, dan draagt dit bij aan de collectieve trots. En die trots draagt weer bij aan werkgeluk. Je wilt niet alleen nieuwe sollicitanten aantrekken, maar er ook voor zorgen dat jouw huidige medewerkers blijven. 

Waarom is employer branding belangrijk?

Naast alle voordelen die employer branding oplevert voor het werven van nieuwe medewerkers, is het voor jezelf ook goed om te weten wie jij bent als werkgever. En hoe jij jezelf op de arbeidsmarkt positioneert. Wanneer je je verdiept in jouw employer brand kom je erachter wat jouw werkgeversmerk uniek maakt. Maar ook wat er misschien beter kan. Op deze manier kan je jouw employer branding nóg sterker maken dan dat die al was.

Aan de slag met jouw werkgeversmerk

Veel voordelen, maar hoe ga je hier concreet mee aan de slag? Daar is Buro Aangenaam voor! Als directie, HR-specialist of corporate recruiter heb je het vaak al druk genoeg en een werkgeverspositionering vergt tijd en energie. Wij pakken niet alleen de positionering op, maar vertalen dit ook door in maandelijkse content als blogs, social media berichten, het herschrijven van vacatureteksten, etc. Daarbij bedenken we vacaturecampagnes waarmee jouw bedrijf in het oog springt bij de doelgroep. Dat kan heel groots, of juist wat kleiner – afhankelijk van wat bij de doelgroep en jouw organisatie past. 

Voordelen employer branding op een rijtje:

  1. Employer branding als sterke fundering voor al je marketing- en communicatie-uitingen
  2. Onderscheiden van de concurrent
  3. Opvallen in de arbeidsmarkt
  4. Sollicitanten kennen jouw bedrijf al voordat ze solliciteren
  5. Collectieve trots bij bestaande medewerkers

Kijk tussen onze cases om een idee te krijgen van wat we zoal gedaan hebben. Krijg je graag meer informatie? Bel met onze Employer Brand Marketeer Emie: 06 15 36 44 90, mail naar info@buroaangenaam.nl of vul onderstaand contactformulier in. 👇🏼

Koffietje doen?

Je mag ons mailen, bellen of whatsappen, maar het liefst drinken we gewoon een goede kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo