Werkwijze - Buro Aangenaam
Employer branding

De candidate journey als basis

Hoe groot de krapte ook is op de arbeidsmarkt; een nieuwe baan kies of krijg je niet zomaar. Hier gaat een heel proces aan vooraf, dat ook wel de candidate journey wordt genoemd. Wij vertellen je graag wat de candidate journey is en hoe je het gebruikt om op te vallen tussen al die organisaties die ook personeel zoeken.

Hoe groot de krapte ook is op de arbeidsmarkt; een nieuwe baan kies of krijg je niet zomaar. Hier gaat een heel proces aan vooraf, dat ook wel de candidate journey wordt genoemd. Wij vertellen je graag wat de candidate journey is en hoe je het gebruikt om op te vallen tussen al die organisaties die ook personeel zoeken. Tijd voor inspiratie!

Inhoud:

Wat is de candidate journey?

De candidate journey is te vergelijken met jouw oriëntatieproces voordat je een product koopt. We vergelijken het voor je met het aanschaffen van een nieuwe auto. Lees maar mee.

Het aanschaffen van een nieuwe auto

We laten het vinden van personeel even los en pakken het voorbeeld rondom het aanschaffen van een nieuwe auto. Voordat je een auto koopt, doorloop je eerst een proces. Want waarschijnlijk loop je niet zomaar de eerste beste autodealer binnen om vervolgens de eerste beste auto uit te kiezen. Nee, je brengt eerst je wensen in kaart. Je denkt na over hoeveel je wilt spenderen en wat de opties van een auto moeten zijn. Vervolgens kijk je welke dealer zo’n auto heeft staan en stap je een showroom binnen. En dan begint het onderhandelen pas.

Het vinden van een nieuwe baan

Terug naar de wereld van het solliciteren en dus het vinden van personeel. Waarbij je bij een auto een proces doorloopt, werkt dat ook zo bij het vinden van een nieuwe baan. Zomaar solliciteren zit er niet in. Als je bent uitgekeken op je huidige baan, brengt je eerst je wensen in kaart. Je denkt na over hoeveel je wilt verdienen en welke secundaire arbeidsvoorwaarden je belangrijk vindt. Met die achterliggende gedachte bekijk je een aantal vacatures en bepaal je wat aansluit.

Kortom, je koopt niet zomaar een nieuwe auto. Of je solliciteert niet zomaar op een vacature. Daar gaat een proces aan vooraf. En dat proces is inderdaad de candidate journey.

De candidate journey als sollicitatiereis

Binnen employer branding gebruiken we de candidate journey als basis. De candidate journey staat namelijk voor de sollicitatiereis van een kandidaat en omvat alle contactmomenten met een potentiële nieuwe werkgever. De kandidaat begint bij het zoeken van een nieuwe baan, zowel bewust of onbewust, doorloopt het sollicitatieproces en eindigt het inwerkproces – ook wel de onboarding genoemd.

De drie belangrijkste fases van de candidate journey

In de candidate journey zijn drie belangrijke fases:

  1. Het vinden van een leuke, nieuwe werkgever
  2. Het sollicitatieproces en tekenen van het contract
  3. Het inwerken en het niet meer weg willen

Daarbij zijn er drie heel belangrijke momenten, ook wel de moments of truth:

  1. Beslismoment: een kandidaat beslist wel of niet om te solliciteren
  2. Contract tekenen: is er een match tussen de kandidaat en de organisatie
  3. Ambassadeur: de nieuwe medewerker wil niet meer weg

De koppeling tussen marketing, HR en ambassadeurs

Om te vallen tussen al die organisaties die óók nieuwe medewerkers zoeken is de samenwerking tussen marketing en HR heel erg belangrijk.

Met marketing werk je eraan om onder te aandacht te komen bij een potentiële kandidaat en zorg je ervoor dat ze bij het beslismoment er wél voor kiezen om bij je te solliciteren. HR zorgt ervoor dat de sollicitatiegesprekken goed verlopen, er een passend contract is en er een juiste inwerkperiode plaatsvindt.

Het inzetten van de ambassadeurs

En als medewerkers na een half jaar nog steeds blij is met de nieuwe baan, dan kunnen ze een ambassadeur van de organisatie worden. Zij krijgen een podium om te vertellen hoe leuk de baan is door bijvoorbeeld interviews, artikelen en vlogs. Daarmee kunnen ze andere kandidaten weer beïnvloeden om óók te kiezen voor deze werkgever.

Want het is veel sterker als een medewerker vertelt hoe leuk het is om ergens te werken, dan dat je zelf zegt hoe geweldig je bent. En dat blijkt ook uit onderzoek. 83% van de mensen die een nieuwe baan overweegt, vindt referenties bepalend voor hun keuze.

Ambassadeurs zorgen er zo weer voor dat er nieuwe mensen bijkomen en blijft het proces van de candidate journey doorlopen. Zo is de cirkel weer rond! 

Wil je inspiratie hoe we de candidate journey opbouwen binnen de marketing? Lees dan binnenkort het vervolg op deze blog!

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo