DSC05045
Personal branding

6 tips om je personal branding on point te maken

‘Personal branding’ is momenteel een hot topic. Logisch ook wel, want een sterk persoonlijk merk helpt je om je ondernemingsdoelen sneller en duurzamer te bereiken. (Meer weten? Lees dan eerst dit artikel: 5 Redenen waarom personal branding essentieel is voor directeuren en managers.)

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw personal branding on point is? Geen zorgen, wij helpen je op weg met de tips uit deze blog!

Tip 1: Definieer je persoonlijke merk

1.1 Ken je waarden en missie
Wat drijft jou? Wat vind je belangrijk? Formuleer dit helder en de kern van je merk staat als een huis.

1.2 Identificeer je unieke vaardigheden en talenten
Wat maakt jou anders dan anderen in je vakgebied? Schrijf je sterke punten op en laat deze naar voren komen in je communicatie.

1.3 Creëer een memorabele elevatorpitch
Welke introductie blijft beter bij je hangen? “Ik werk met API-integraties en configureer firewalls voor optimale netwerkbeveiliging.” (Sorry, wat?) Of: “Ik zorg ervoor dat zorgorganisaties nooit meer gehackt worden door slimme oplossingen te bouwen die hun data veilig houden.” (Ah, zo!)

Waarom de tweede variant wél werkt? Het is een korte, krachtige zin die jouw professionaliteit en waarden samenvat. Zo herinneren mensen je ook nog bij het derde rondje drankjes. 😉

Tip 2: Optimaliseer jouw online aanwezigheid

Nu je je persoonlijke merk hebt gedefinieerd, is het tijd om ervoor te zorgen dat dit merk online goed zichtbaar is. Zeg nu zelf: het eerste wat je doet als je met iemand in zee wilt gaan, is die persoon opzoeken met Google, toch?

Je online aanwezigheid is vaak het eerste wat mensen van je zien, dus zorg ervoor dat deze een goede indruk maakt! Houd je profielen up-to-date en consistent op platforms zoals LinkedIn, Twitter en Instagram. Deel regelmatig relevante content om je expertise te tonen.

Tip 3: Bouw actief aan je netwerk en relaties

Een sterk netwerk kan deuren openen die anders potdicht zouden blijven. Het opbouwen en onderhouden van je netwerk kost tijd en moeite.

Neem dan bijvoorbeeld deel aan evenementen en bijeenkomsten in je vakgebied. Of blijf in contact met collega’s, mentoren en professionals via LinkedIn. Bied daarnaast waarde aan je netwerk door kennis te delen en anderen te helpen. Plan wekelijks een blok in om hier actief mee aan de slag te gaan.

Tip 4: Wees consistent in je contentcreatie

‘Content is king.’ Deze marketingwijsheid blijft relevant, óók als het gaat om personal branding. Zorg ervoor dat je minstens één keer per week zichtbaar bent op een relevant kanaal, zoals LinkedIn.

Onze CEO Willeke Stam doet dit ook en behaalt daar mooie resultaten mee. Lees daar meer over in onze blog: Personal branding: alles wat je erover wilt weten. En als we dan toch bezig zijn met wat personal selfpromoting, raden we je deze blog ook aan: Het belang van consistente contentmarketing: Jij en jouw merk op de kaart!

Andere manieren om je personal brand te versterken zijn:

  • Het schrijven van blogs of artikelen om je kennis en expertise te delen;
  • Aansluiten bij relevante podcasts als gast;
  • Een eigen nieuwsbrief starten.

Tip 5: Geef aandacht aan je persoonlijke presentatie

Het gezegde ‘kleren maken de man’ bestaat niet voor niets. Wanneer een dure advocaat op zijn LinkedIn-profielfoto in een trainingspak staat, dan is je eerste indruk – hóógstwaarschijnlijk – niet dat je deze persoon ooit serieus kunt nemen.

Pas je kleding aan op de omgeving waarin je werkt en investeer in professionele foto’s voor op je website en socialmediaprofielen. Dit is een investering waar je lang plezier van gaat hebben.

Tip 6: Wees authentiek en eerlijk

Authenticiteit wint altijd. Probeer niet iemand anders te zijn dan wie je bent. Mensen houden van oprechtheid en zullen eerder met je willen werken. Wees daarnaast vooral eerlijk over je ervaringen, successen en vooral óók je mislukkingen. Dit werkt verbindend en bouwt vertrouwen op bij je publiek.

Dat waren ze, onze zes tips om jouw personal branding on point te maken. Zo val jij op tussen al die andere professionals!

Bonustip:
Lees je dit en heb je wél de drive, maar niet de tijd om je bezig te houden met jouw personal branding? Check dan even of onze personal branding dienst iets voor je is. 

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo