Personal branding tips van Emie - Buro Aangenaam
Personal branding

5 Redenen waarom personal branding essentieel is voor directeuren en managers

Personal branding wordt steeds belangrijker. Klanten, prospects en potentiële kandidaten nemen eerder iets van een persoon aan dan van een organisatie. Bovendien is het ook een manier om meer met thought leadership te doen, waarmee je laat zien aan stakeholders dat jij écht weet waar je het over hebt en voorloper bent in je branche

In dit artikel nemen we je mee in de voordelen van personal branding.

1. Verhoog je zichtbaarheid en herkenbaarheid

Het grootste en snelste effect van personal branding is meer zichtbaarheid. Met name LinkedIn is een kanaal waar je gemakkelijk een groot bereik creëert mits je pakkende berichten plaatst.

Nu zit natuurlijk niet elke directeur of manager erop te wachten om heel erg naar de voorgrond te treden. Dit is iets wat we nog weleens horen als we aan de slag gaan met personal branding bij opdrachtgevers. Je hoeft ook echt niet meerdere keren per week iets te plaatsen, een keer per week of zelfs twee keer per maand kan ook. 

Uiteindelijk gaat het erom dat je zichtbaar bent bij de juiste doelgroepen. Hoe je dat doet, moet bij je passen. De een praat het liefst vanuit het bedrijf en post over de prestaties van het bedrijf, de ander houdt het juist liever persoonlijk en vertelt meer over zijn of haar ervaringen. 

Om wel die zichtbaarheid en herkenbaarheid te krijgen en behouden, wil je goed nadenken over de strategie van je personal brand. Consistentie is belangrijk, net als de inhoud. Zo werken wij vaak contentformats uit, zodat je niet steeds dezelfde soort berichten plaatst (bijvoorbeeld drie vacatures of klantcases achter elkaar), maar er wel een rode draad is waardoor mensen weten waarom ze jou moeten volgen.

Daarnaast is het tegenwoordig ook mogelijk om persoonlijke profielen te adverteren op LinkedIn via het advertentieaccount van de organisatie. Een makkelijke manier om nog meer bereik en interactie te krijgen bij heel specifieke doelgroepen.

2. Verbeterde netwerkmogelijkheden

Een bijkomend voordeel van meer zichtbaarheid is dat je netwerk groeit. Logisch, want je valt op bij meer mensen. Het opbouwen van je netwerk heeft tal van voordelen, zo krijgt je content nog weer een extra boost als er meer interactie is. En, misschien voor jou nog wel belangrijker: leads.

Of je nu een HR-manager bent die kandidaten wil aantrekken, een accountmanager die klanten wil binden of een directeur die graag partnerships opzoekt: het kunnen allemaal resultaten zijn van een sterk personal brand.

3. Thought leadership

Door middel van personal branding wil je ook werken aan je thought leadership en laten zien dat jij en het bedrijf expert zijn binnen de branche. Dit doe je door belangrijke trends en ontwikkelingen te delen, met compleet nieuwe inzichten te komen of bijvoorbeeld kritische vragen te stellen. Zo creëer je veel waarde voor mensen om jou te volgen, als zij dan op zoek zijn naar jouw dienstverlening, weten ze je sneller te vinden. 

En, wat ook een mooi bijkomend voordeel is van thought leadership: het maakt dat je een nog sterkere positie hebt als je in de toekomst wil solliciteren. Reken maar dat de werkgevers waar jij solliciteert een kijkje nemen op je LinkedIn-profiel. Een kandidaat die dan al bewezen heeft dat hij of zij verstand heeft van zaken, krijgt een streepje voor op een leeg profiel.

4. Meer vertrouwen bij werknemers en stakeholders

De combinatie van bovenstaande factoren maakt dat je betrouwbaar overkomt. Mensen zien je vaker voorbij komen en beschouwen jou als expert binnen je branche. Niet alleen stakeholders, maar ook collega’s. 

Los van KPI’s zoals zichtbaarheid en leads, draagt dit ook bij aan je algehele imago. Mensen nemen sneller iets van je aan en voeren graag inhoudelijke gesprekken over je vakgebied met je. Dit kan mooie deuren openen zoals spreker zijn op een webinar, een column schrijven voor een belangrijk vakblad of waardevolle connecties met mensen waar je in eerste instantie tegenop keek.

Je hebt dan niet alleen het voordeel dat je opvalt bij mensen die actief op zoek zijn naar jouw diensten, maar ook bij mensen die nog niet weten dat ze je dienst nodig hebben. Naarmate ze je langer volgen, groeit het vertrouwen en realiseren ze zich dat ze toch eens met je verder willen praten en/of ze bevelen je zelfs aan bij andere prospects.

5. Positieve impact op bedrijfscultuur

Helemaal als directeur, heeft het regelmatig delen van bedrijfssuccessen een positieve impact op de bedrijfscultuur. Enerzijds zijn successen gerelateerd aan omzet (denk aan nieuwe klanten of verlenging van bestaande samenwerkingen) een teken voor medewerkers dat ze bij een gezond bedrijf werken. Anderzijds zijn successen met betrekking tot het werkgeverschap ook heel belangrijk. Laat zien dat je trots bent op (de prestaties van) je collega’s. Zo voelen zij zich gewaardeerd en wie weet legt het de lat lager om zelf ook als ambassadeur voor je organisatie op te treden.

Kortom, er zijn genoeg voordelen om als directeur of manager aan de slag te gaan met je personal branding. Natuurlijk begrijpen we ook dat je na het lezen van dit artikel denkt: wow, waar begin ik en hoe zet ik dit goed neer? Dat is nu precies waar wij je graag verder helpen. Bekijk onze personal branding dienstverlening en neem contact op.

Dit bericht delen

Bakkie doen?

Je kan ons mailen, bellen of WhatsAppen, maar het liefst drinken we gewoon een kop koffie met je.

Contactgegevens

info@buroaangenaam.nl

Harderwijkerweg 141
3852 AB Ermelo